تاثیر کهنه سازی حرارتی روی تغییر رنگ و خواص نوری خمیر کاغذ CMP رنگبری شده با توالی یک و دو مرحله ای هیپوکلریت سدیم و پراکسید هیدروژن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
خمیرهای مکانیکی بازده بالا و شیمیایی-مکانیکی مستعد واکنش های اکسیداسیون-نوری و حرارتی هستند که سبب تغییر رنگ و برگشت روشنی این خمیرها می شود. در این تحقیق، از خمیر کاغذ شیمیایی-مکانیکی ( CMP) کارخانه چوب و کاغذ مازندران به صورت تصادفی نمونه برداری شد. خمیرهای شیمیایی-مکانیکی (CMP) تهیه شده، به صورت جداگانه با توالی های P، H، PH و HP رنگبری شدند و از آنها کاغذ دست ساز با گراماژ gr/m2 60 تهیه گردید. کلیه کاغذهای مذکور، در زمان های صفر، 12، 24، 36 و 48 ساعت و در دمای °C105 در داخل آون، کهنه سازی حرارتی شدند و خواص نوری آنها از قبیل: روشنی، فاکتورهای L، a و b، ضریب برگشت روشنی (α)، زردی، ماتی، نسبت جذب نور به پخش نور (K/S) و تغییر رنگ (PC)، قبل و بعد از کهنه سازی طبق آزمون های استاندارد TAPPI اندازه گیری و مقایسه گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که در طی کهنه سازی حرارتی از صفر تا 48 ساعت، خواص نوری کاغذ مانند روشنی و فاکتورهای L و a کاهش و فاکتور b، درجه زردی، ضریب α، نسبت K/S و تغییر رنگ (PC) افزایش داشته اند. در کل، از میان توالی های رنگبری بررسی شده در این تحقیق، رنگبری با توالی های P و HP، بیشترین میزان روشنی، فاکتور L، و کمترین میزان فاکتورهای a و b ، ضریب α، زردی، نسبت K/S و عدد PC را داشتند. بنابراین این توالی های رنگبری، تاثیر و اهمیت زیادی در پایداری روشنی و کاهش برگشت رنگ کاغذ و در نتیجه افزایش دوام آن در برابر تخریب حرارتی داشته اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
467 تا 477
لینک کوتاه:
magiran.com/p1939700 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!