مقایسه تاثیر استفاده از نانوالیاف سلولزی و نشاسته کاتیونی با پالایش بر ویژگی های فیزیکی و مکانیکی کاغذ دست ساز از خمیرکاغذ OCC

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به دلایل زیست محیطی و اقتصادی، استفاده از کارتن های کنگره ای کهنه (OCC) در تولید کاغذ و مقوا، به عنوان یک راهکار موثر مورد توجه جدی صنایع کاغذ قرار دارد. خواص مقاومتی خمیرکاغذهای بازیافتی به دلیل مختلفی از جمله پدیده استخوانی شدن ضعیف تر از خمیرکاغذ اولیه است. از این رو روش های مختلفی از جمله افزودن مواد تقویتی و تیمارهای مکانیکی برای بهبود کیفیت آن مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از واحد های بازیافت کاغذ به دلیل تولید کم، محدودیت هایی برای سرمایه گذاری و استفاده از تیمار های مکانیکی (پالایشگرها) در خط تولید دارند. در این تحقیق، قابلیت استفاده از نشاسته کاتیونی(CS) و نانوالیاف سلولزی(CNF) به عنوان مواد افزودنی استحکامی در تولید کاغذ و مقوا از خمیرکاغذهای حاصل از کارتن باطله به عنوان جایگزینی برای پالایش مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش، نشاسته کاتیونی در یک سطح (2 درصد) و نانوالیاف سلولزی در 3 سطح (2، 4، 6 درصد) استفاده و با نمونه های شاهد (با پالایش و بدون پالایش) مقایسه شد. نتایج نشان داد که استفاده از 2 درصد CS و 4 درصد CNF در ساخت کاغذ از OCC باعث بهبود شاخص مقاومت به کشش، ترکیدن معادل و حتی بیشتر از اثر پالایش گردید، ضمن اینکه مدت آبگیری و دانسیته تقریبا شرایط مشابه ای داشتند. بنابراین شرایط فوق الذکر به عنوان جایگزین پالایش در واحدهای کوچک بازیافت کاغذ باطله قابل توصیه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
593 تا 605
لینک کوتاه:
magiran.com/p1939702 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!