ارزیابی مولفه های موثر بر رهبری تحول گرا در مدیران یک بیمارستان ایرانی از دیدگاه کارکنان؛ یک مطالعه تحلیلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
امروزه مدیریت و رهبری سنتی پاسخگوی سازمان های متلاطم و غیرقابل پیش بینی بهداشتی و درمانی نخواهد بود. رهبری تحول گرا با رویکردی صحیح و کارآمد می تواند از ضعیف ترین سازمان ها، قوی ترین را بسازد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی شاخص های رهبری تحول گرا در مدیران یک بیمارستان نظامی از دیدگاه کارکنان آن مرکز می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری مطالعه کلیه کارکنان بیمارستان منتخب نظامی در سال 1394 بود که نمونه های پژوهش به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد کاستیگلون استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS20 و آزمون های تحلیل واریانس، ضریب همبستگی و تی تست تحلیل شدند.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد، کمترین میانگین متغیرهای پژوهش مربوط به مولفه های ویژگی مدیریتی مرتبط با مدیریت کاریزماتیک (22/5±11/21) و بیشترین آن مربوط به مولفه های ویژگی های مدیریتی مرتبط با ایجاد انگیزه فکری در کارکنان (75/6±34/28) می باشد. همچنین نتایج آزمون ANOVA نشان داد بین مولفه های ویژگی های کاریزماتیک و محل خدمت و گروه های سنی کارکنان همچنین بین مولفه های ویژگی های مدیریتی مرتبط با مدیریت کاریزماتیک و ویژگی های مدیریتی تسهیل کننده تحول باسابقه مدیریت قبلی کارکنان و محل خدمت و گروه های سنی کارکنان رابطه معنی دار وجود دارد (05/0P<).
نتیجه گیری
با توجه به اینکه مهم ترین عامل در رهبری تحول گرای مدیران در بیمارستان نظامی، ویژگی های مرتبط با ایجاد انگیزه فکری در کارکنان است، پیشنهاد می شود مدیران بیمارستان با پیشنهاد ابتکارات جدید برای ارزیابی کارکنان و ایجاد یک فرهنگ سازمانی مبتنی بر بهبود مستمر، کارکنان را به توسعه مهارت های جدید و انطباق سریع با تغییرات تشویق کرده تا زمینه پیشرفت و اثربخشی خدمات سلامتی را در پی داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1940064 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!