مولفه های کنش از منظر قرآن کریم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هر کنشی دارای مولفه های متفاوت است که شناخت آنها مهم تر از انجام کنش است. در واقع ارزش کنش، ارتباط مستقیمی با شناخت مولفه های آن دارد. مولفه ها؛ یعنی عناصری که کنش از آن ها شکل می گیرد. بعضی از مولفه ها «پیشاکنش»، بعضی «حین کنش»، و برخی «پساکنش» می باشند. این نوشتار در صدد آن است که مولفه های «حین کنش» را با روش استقرائی- تفسیری و توصیفی - تحلیلی در قرآن کریم از منظر مطالعات اجتماعی مورد بررسی قرار داده و به این پرسش، پاسخ دهد که «از منظر قرآن کریم کنش از چه مولفه هایی تشکیل می شود؟».
با مرور آیات شریفه می توان اذعان داشت که دامنه مفهومی کنش در قرآن کریم عبارتند از: «کسب»، «صنع»، «فعل»، «عمل»، «حسن» و «سوء». بررسی آیات نشان می دهد که قرآن کریم تقریبا بیست مرحله «حین کنش» را بیان کرده است؛ از قبیل: احساس نیاز، تصور، سنجش، مقایسه، مشورت، شوق، گزینش، خواستن، تصدیق، نیت، دلیل و علت، اراده، تصمیم نهائی، عزم، توکل، تدبیر، اقدام، سعی، انجام، صبر و استقامت. برای تعیین مولفه ها، مکانیسم، ترتیب، شدت و ضعف مولفه های یک کنش، اول باید نوع کنش مشخص شود؛ چون لازم نیست هر کنش همه این مولفه ها را دارا باشد. تقسیم مولفه به سه قسم و استخراج حداکثر مراحل برای کنش از نوآوری های تحقیق می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p1940375 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!