مطالعه اهمیت فیزیوتراپی در کیفیت زندگی سالمندان: کاربست روش میک مک درآینده پژوهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اینکه افراد سالمند نسبت به بسیاری از داروها و جراحی ها ریسک پذیر هستند و مهم ترین گزینه در دسترس جهت درمان اختلالات سیستم حرکتی و بهبود کیفیت زندگی آنان، انجام فیزیوتراپی است. مدیریت این روابط نیازمند کسب درکی عمیق و سیستمی از پیشران ها، عوامل کلیدی و متغیرهای اصلی تاثیرگذار بر شکل گیری آن می باشد که هدف اصلی تحقیق پیشرو بر این مهم استوار گردیده است.
روش کار
فرآیند تحقیق مشتمل بر 4 فاز شناسایی و معرفی سیستم، صورت بندی ساختاری تاثیرات متقابل و تحلیل متغیرها و تعیین متغیرهای کلیدی بود. لذا با مراجعه به خبرگان علمی و حرفه ای و نیز استفاده از روش تحلیل ساختاری اثرات متقاطع با نرم افزار میک مک، تعداد 30 متغیر در قالب الگوی پستل شناسایی و جهت تعیین متغیرهای کلیدی با هدف مدیریت آینده روابط فی مابین تحلیل گردید.
یافته ها
بر این اساس از بین متغیرهای 30 گانه موردمطالعه، «آموزش سالمندان با بهبود از طریق فیزیوتراپی» به عنوان پیشران و متغیرهایی چون «نقش فیزیوتراپی در بازپروری و استقلال سالمندان»، «ترمیم بافت فرسوده جسمانی با انجام فیزیوتراپی»، «کاهش وابستگی به مواد دارویی با انجام فیزیوتراپی»، «سیاست های بهداشتی دولت در جهت مراقبت سالمندان از طریق کاربست فیزیوتراپی»، «ایمن سازی سالمندان با پیشگیری از بیمارهای جسمانی با انجام فیزیوتراپی»، «خود شکوفایی سالمندان با کاربست سیاست های توان بخشی (فیزیوتراپی)»، متغیرهای کلیدی آن می باشند که بیشترین قابلیت را در اعمال مدیریت بر روابط آتی فیزیوتراپی و کیفیت زندگی سالمندان دارند.
نتیجه گیری
واضح است که از بین این متغیرها نیز سرمایه گذاری روی متغیرهایی که در ناحیه متغیرهای تنظیمی قرار گرفته اند ترجیح بیشتری خواهد داشت زیرا به شکل نسبتا متوازنی هم تاثیرپذیری و قابلیت دست کاری و هم تاثیرگذاری آن ها قابل توجه است. البته ممکن است با این دو معیار، متغیرهای ریسک نیز برای مدیریت سیستم مناسب به نظر برسند زیرا می توان به راحتی آن ها را دست کاری کرد و از سوی دیگر نیز تاثیرگذاری بیشتری بر سیستم دارند؛ اما نکته اینجاست که این متغیرها به لحاظ تاثیرپذیری بالا، پایداری کمی داشته و ارزش سرمایه گذاری ندارند. درنتیجه سیستم موردنظر ناپایدار بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1940915 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!