بررسی پراکنش بیماری سپتوریوز برگی و ارزیابی مقاومت ارقام گندم نسبت به عامل بیماری در استان گلستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این تحقیق میزان پراکنش و ارتباط فیزیولوژی عامل بیماری با محل های حضور آن و ارزیابی ارقام مقاوم بررسی گردید. عامل بیماری پس از بررسی مورفولوژیکی و نواحی ژنی ITS-rDNA، Zymoseptoria tritici شناسایی گردید. نقشه پراکنش بیماری با استفاده از نرم افزار ArcGIS 10.2 تهیه گردید. پنج جدایه انتخاب و رشد آن ها در دماهای مختلف و ارتباط آن با شرایط اقلیمی مناطق بررسی شد. 26 رقم زراعی در قالب طرح کاملا تصادفی در گلخانه کشت، مایه زنی و ارزیابی گردید. براساس نتایج، میانگین رشد جدایه ها دارای اختلاف آماری معنی دار و با شرایط اقلیمی ارتباط وجود داشت. جدایه نوکنده بیشترین و جدایه رامیان دارای کمترین میزان رشد و جدایه ها در دمای 15 درجه سلسیوس بیشترین و در دمای 10 درجه سلسیوس کمترین رشد را داشتند. بیماری در 8 شهرستان ردیابی و شهرستان های رامیان و کردکوی به عنوان کانون بیماری مشخص گردیدند. از ارقام بررسی شده 4 رقم فلات، مهرگان، قابوس و روشن مقاوم، 14 رقم شیرودی، مروارید، مغان، کوهدشت، گاسپار، آفتاب، شهریار، گنبد، الموت، افلاک، زرین، کرج-1، توس و آذر-2 نیمه مقاوم و 7 رقم کریم، دز، خزر-1، استار، هامون، افق، ارم و تجن حساس ارزیابی شدند. شدت بیماری زایی جدایه رامیان بیشتر از سایر جدایه ها بود. با توجه به پراکنش وسیع، شرایط مساعد و مشخص شدن کانون های بیماری، می توان با پایش به موقع بیماری، نسبت به انجام اقدامات پیش آگاهی و کنترلی اطلاع رسانی نمود. همچنین با ارزیابی متناوب ژنوتیپ های گندم، نسبت به معرفی ارقام مقاوم و کاهش بیماری در آینده اقدام نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 202
لینک کوتاه:
magiran.com/p1941580 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!