نخستین گزارش از گونه Pluteus cinereofuscus برای میکوبیوتای ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
طی نمونه برداری های مستمری که از سال 1393 تا 1396 در مناطق مختلف شهرستان اسلام آباد غرب به عمل آمد، دو نمونه متعلق به جنس Pluteusجمع آوری گردید. در محل نمونه برداری، ضمن ثبت مختصات جغرافیایی، مشخصات زیستگاه، نحوه رویش و ویژگی های ریخت شناختی ماکروسکوپی ثبت گردید. این ویژگی های شامل بازیدیوسپور، بازیدیوم، سیستیدیوم و یاخته های سطح کلاهک با استفاده از میکروسکوپ نوری مدل BX51 مشاهده، اندازه گیری و عکس برداری شد. همچنین، توالی DNA مربوط به ناحیه ترانویسی شونده داخلی ریبوزومی (rDNA-ITS) با استفاده از آغازگرهای ITS1 و ITS4 تکثیر و تعیین توالی شد. تجزیه و تحلیل تبار شناختی و تعیین روابط گونه ها به روش Maximum Likelihood با 1000 تکرار بوت استراپ و با استفاده از نرم افزار MEGA6 صورت گرفت. براساس نتایج مطالعات ریخت شناختی در کنار داده های حاصل از توالی های ناحیه rDNA-ITS، دو گونه شامل P. cinereofuscusو P. nanus شناسایی شد. گونه P. nanusپیش از این از ایران گزارش شده است، ولی گونه P. cinereofuscus برای نخستین بار برای بیوتای قارچی ایران گزارش می‏شود. مشخصات ریخت شناختی گونه مذکور به شرح زیر است: کلاهک به قطر تقریبی چهار سانتی‏متر، نخست محدب و سپس مسطح و در مرکز دارای برآمدگی جزیی، با حاشیه به شدت شیاردار؛ به رنگ خاکستری مایل به زیتونی و در حاشیه قهوه ای مایل به خاکستری. در ابتدای رشد و در شرایط مرطوب، کلاهک حالت خیس خورده. تیغه ها نسبتا متراکم و نحوه اتصال آن ها به پایه به صورت آزاد. رنگ تیغه ها، در ابتدا سفید و سپس صورتی. نقش هاگ صورتی مایل به قهوه ای. پایه بلند، استوانه ای، به ارتفاع تا پنج سانتی متر و قطر کمتر از یک سانتی متر، به رنگ سفید و در قاعده خاکستری کم رنگ. حلقه غایب. یاخته های سطح کلاهککروی. بازیدیوسپور ها کروی تا بیضوی، با سطح صاف و به ابعاد 9-8 × 9/6-3/6 میکرومتر. بازیدیوم ها گرزی شکل و دارای چهار استریگما. سیستیدیوم ها در سطح تیغه ها به شکل های مختلف استوانه ای، گرزی، کیسه ای یا فلاسکی شکل. نمونه بررسی شده: استان کرمانشاه، اسلام آباد غرب، داربادام، به صورت انفرادی روی بقایای شاخ و برگ بلوط، E46o 25 54 ،N34o 01 08 ، 1700 متر، 23/2/95، الهام صیدمحمدی (IRAN 16960 F).

زبان:
فارسی
صفحات:
192 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p1943058 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!