طراحی اتاقک به منظور کنترل صدای تجهیزات تولید در یک صنعت پیچ سازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
کاهش صدا در منبع، همیشه در اولویت می باشد و با اتخاذ یک رویکرد سیستماتیک و توجه دقیق به جزئیات طراحی، اتاقک می تواند یکی از موثرترین اقدامات کنترلی در دسترس برای مهندسین صدا باشد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی منابع اصلی مولد صدا و تعیین کارایی اتاقک در کنترل صدای یک صنعت پیچ سازی صورت پذیرفت.
روش کار
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی و مداخله ای، نخست اطلاعات اولیه در خصوص مشخصات دستگاه ها، تعداد افراد در معرض مواجهه، ساعات مواجهه و محل استقرار آنها در صنعت مورد بررسی، جمع آوری گردید. سپس اندازه گیری و ارزیابی صدا در چند مرحله به صورت اندازه گیری محیطی، اندازه گیری پیرامون منبع صوتی و دزیمتری انجام شد. در نهایت جهت کنترل صدا، طرح ساخت اتاقک جهت دستگاه های مولد اصلی صدا با طرح کنترل برای منابع با ارائه یک اتاقک برآورد گردید.
یافته ها
نتایج ارزیابی صدا نشان داد دستگاه های BV2 و BR3 با تراز کلی فشارصوت به ترتیب 4/94 و 7/95 دسی بل، منابع اصلی صدا در سالن تولید بوده اند که سبب مواجهه کارگران با صدا بیش از حد مجاز گردیده است. جهت کنترل صدای این دو منبع اتاقک سازی با افت انتقال حداقل dB 19 مناسب ترین گزینه تعیین شد. اتاقک طراحی شده دارای لایه بندی ساندویچی فشرده شامل یک لایه فولاد به ضخامت mm 3، لایه فوم خودچسب به ضخامت mm 20، لایه پشم سنگ به ضخامت mm40 و لایه ورق آلومینیوم پانچ شده mm 1 با سطح دهانه باز 60 درصد بود.
نتیجه گیری
اتاقک طراحی شده جهت دستگاه های BV2 و BR3 تراز فشار صوت این دستگاه ها را به میزان dB 7/19 و dB 3/19 کاهش می دهد و تراز فشار صوت مواجهه کارگران با این دستگاه ها را به dB 7/74 و dB 4/76 تقلیل می دهد. به این ترتیب مواجهه کارگران اپراتور این دستگاه ها به زیر حد مجاز خواهد رسید.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1943351 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!