کاربرد رنگ در فضاهای آموزشی برای کودکان دارای اوتیسم

پیام:
چکیده:
رنگ ها می توانند پل ارتباطی کودکان دارای اوتیسم با جهانی باشند که این کودکان از برقراری ارتباط با آن ناتوان اند. در حقیقت، این کودکان به دلیل مشکلات مغزی، توانایی درک موقعیت مکانی خود در فضاها را ازدست داده اند و قادر به برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران و پرسش و پاسخ از آن ها جهت آگاهی از موقعیت مکانی خود نیستند. بنابراین، با توجه به حافظه قوی این کودکان در درک اطلاعات دیداری، می توان از رنگ ها به عنوان یکی از در دسترس ترین علائم دیداری جهت تعریف و کدگذاری فضاها و فعالیت های مختلف برای این افراد استفاده کرد. رنگ ها می توانند به این افراد نشان دهند که باید در هر لحظه، در کدام قسمت از فضا باشند و چه فعالیتی را در کجا و چگونه انجام دهند. بدین ترتیب، رنگ ها با برقراری رشته ارتباطی کودکان اوتیسم با جهان پیرامون به دنیای نامفهوم این کودکان، معنا و مفهوم می بخشند. ازاین رو، بدون علائم رنگی این کودکان با ترس و اضطراب ناشی از حضور در یک فضای ناشناخته و غیرقابل پیش بینی روبه رو می شوند. ترس و اضطرابی که می تواند بر روند آموزش این افراد، به عنوان یکی از مناسب ترین شیوه های درمانی اوتیسم، تاثیر منفی بگذارد. پس اهمیت استفاده از رنگ در محیط های آموزشی اوتیسم آشکار است. ازاین رو، هدفی که در این مقاله دنبال شده است، مروری بر کاربرد رنگ های مناسب در طراحی محیط های آموزشی برای کودکان اوتیسم بوده است. در نهایت نیز با مرور و بررسی تحقیقات مرتبط با موضوع این مقاله، مشخص شده است که با کاربرد مناسب رنگ ها در تعریف فضاهای آموزشی، می توان در کاهش اضطراب، حفظ آرامش، تمرکز و درنتیجه، بهبود روند یادگیری و درمان این کودکان موثر بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1943637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!