اثرات افزودنی های خوراکی بر شاخص های بیوشیمیایی و ایمونولوژیک خون و عملکرد بلدرچین های ژاپنی (Coturnix coturnix Japonica)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این پژوهش به منظور مقایسه اثرات مصرف انواع افزودنی های خوراکی شامل پروبیوتیک ها، پره بیوتیک ها و سین بیوتیک ها در بلدرچین های ژاپنی انجام شد. تعداد 384 قطعه جوجه بلدرچین ژاپنی یک روزه به طور تصادفی در هشت تیمار با چهار تکرار و 12 پرنده در هر تکرار (قفس) قرار گرفتند. جیره های آزمایشی (تیمارها) شامل: جیره پایه بدون افزودنی (شاهد)، پروتکسین 2/0 گرم بر کیلوگرم (پروبیوتیک)، مخمر دو گرم بر کیلوگرم (پروبیوتیک)، فرمکتو 6/1 گرم بر کیلوگرم (پره بیوتیک)، تپاکس یک گرم بر کیلوگرم (پره بیوتیک)، بایومین ایمبو یک گرم بر کیلوگرم (سین بیوتیک)، پروتکسین 1/0+فرمکتو 8/0 گرم بر کیلوگرم (سین بیوتیک)، مخمر یک گرم+تپاکس 5/0 گرم بر کیلوگرم (سین بیوتیک) بودند که به جیره پایه افزوده شدند. بلدرچین های تغذیه شده با جیره دارای افزودنی ها، مقدار مصرف خوراک و وزن بدن بیشتری داشتند (05/0p<). بهترین ضریب تبدیل غذایی به ترتیب در بلدرچین های تغذیه شده با جیره دارای افزودنی های تپاکس، مخمر، بایومین ایمبو و فرمکتو مشاهده شد (05/0p<). مصرف افزودنی ها، سطح گلوکز، آلبومین، گلوبولین و ایمونوگلوبولین های A و G خون را تحت تاثیر قرار داد (05/0p<). در ماده ها که در اوایل دوران تخم گذاری بودند میزان تری گلیسریدهای خون با مصرف جیره دارای سین بیوتیک ها افزایش (01/0p<) و سطح LDL خون با مصرف جیره دارای افزودنی ها به استثنای تپاکس و مخمر+تپاکس افزایش (01/0p<) یافت. در بلدرچین های نر تغذیه شده با جیره دارای افزودنی ها، غلظت ایمونوگلوبولین M، افزایش و سطح HDL خون کاهش (05/0p<) یافت. استفاده از سین بیوتیک ها و پره بیوتیک ها باعث بهبود عملکرد رشد، افزایش ایمونوگلوبولین های خون و افزایش نسبت آلبومین به گلوبولین (A/G) به عنوان شاخص فشار اسمزی خون شد. می توان بدون استفاده از واکسیناسیون و آنتی بیوتیک ها، با مصرف افزودنی های خوراکی به خصوص سین بیوتیک ها، ضمن حفظ و ارتقاء سلامت بلدرچین ها، در جهت تولید گوشت و تخم ارگانیک به نحو مطلوبی اقدام کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1943840 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!