گزارش نشست علمی نقد و بررسی نرم افزار درایه النور

ناقدان: حجت الاسلام والمسلمین سرخه ای و مسجدی/ ارائه کنندگان:حجت الاسلام والمسلمین صفایی و مقیمی
چکیده:

در بیست و دوم آذرماه سال جاری، نشستی علمی با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) و انجمن علمی حدیث حوزه علمیه قم، در سالن اجتماعات نور برگزار گردید. در این نشست، محتوای علمی و قابلیت های فنی نرم افزار درایه ‍ النور از سوی ناقدان و ارایه کنندگان، به نقد و بررسی گذاشته شد که در این گزارش، خلاصه ای از آن ارایه می گردد.
دکتر محمدحسین بهرامی، رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات علوم اسلامی و مدیر گروه حدیث مرکز نور، به عنوان نخستین سخنران، بعد از تبریک هفته پژوهش و خوشامدگویی به حضار محترم، نکاتی را گوشزد نمود و گفت: «مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در طی سه دهه فعالیت خود، توانسته است تاثیر بسیار جدی در حوزه های مختلف: آموزشی، پژوهشی و ترویجی علوم اسلامی بر جای گذارد که این اثربخشی، در حوزه پژوهش، پررنگ تر است. این فعالیت ها، مبتنی بر حجم انبوهی از کارهای پژوهشی این مرکز است؛ پژوهشی که با دیگر پژوهش ها جهت حل مسایل، متفاوت است و در واقع، مقدمه ساز برای پژوهش هایی است که در مراکز دیگر شکل می گیرد.»
دکتر بهرامی در ادامه خاطرنشان کرد: «چند مدتی است که این نگرش در مرکز به وجود آمده است که این پژوهش ها، ثبت و ضبط و منتشر شود و در معرض بررسی و نقد قرار بگیرد تا روند رشد آن، در بعد فنی و محتوایی تسریع گردد. به همین هدف، پژوهشکده فناوری اطلاعات و علوم اسلامی تاسیس شد تا هرچه بیشتر بر کیفیت ابعاد تخصصی و پژوهشی محصولات نور بیفزاییم و در این حوزه، از همفکری کاربران و صاحب نظران نیز استفاده کنیم.»
مدیر گروه حدیث مرکز نور ضمن اشاره به اهمیت جلسه، بیان داشت: «تفاوت این جلسه نقد با دیگر جلسات مشابه، آن است که معمولا نقد برای محصولاتی است که تازه منتشر شده اند؛ ولی این جلسه، برای نرم افزار «درایه النور» است که محصولی شناخته شده برای کاربران و محققان است و نیازی به معرفی ابتدایی این برنامه نداریم. باید اضافه کنم، نقدهایی که مطرح می شود، به دلیل فاصله زمانی تولید این برنامه، ممکن است خود دست اندرکاران نیز برخی از این اشکال ها را متوجه شده باشند و یا به توضیح بیشتر نیاز داشته باشند؛ البته کاستی هایی هم هست که ناقدان محترم مطرح خواهند کرد.»

زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1944144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!