صورت بندی اندیشه ی سیاسی «ابوعلی طبرسی» با رویکرد ائتلافی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امین الاسلام ابوعلی طبرسی، از جمله ی شخصیت های قرون 5 و 6 هجری است که در حفظ و پویایی اسلام و مکتب شیعی و رفع تنش ها و مناقشات مذهبی تاثیرگذار بوده است. پرسش اساسی پژوهش حاضر این است که آیا اندیشه ی سیاسی ابوعلی طبرسی تحت تاثیر شرایط حاکم برزمانه ی خود و تشدید اختلاف ها و ناملایمات عصر وی با رویکردی ائتلافی ارائه شده است؟ این پژوهش با بهره گیری از مدل تحلیل توماس اسپریگنز که معطوف به بحران است و با استفاده از روش گزارشی تحلیلی، به دنبال ارائه ی مدلی مطلوب از اندیشه ورزی در عصر غیبت و در دوره ی منازعات مذهبی با وجود تعصبات شدید مذهبی می باشد. بررسی متون و دیدگاه های مختلف نشان می دهد، اندیشه ی ابوعلی طبرسی، رویکردی ائتلافی بر محور قرآن است. از آنجا که حوادث و ناملایمات زمانه طبرسی فراوان بوده و شیعه از حاکمیت بدور است، طبرسی ضمن پیشه کردن تقیه، نظام سیاسی مطلوبش را منحصر به حضور امام معصوم می داند. طبرسی ضمن همکاری با برخی از حاکمان و وزرای وقت، آثار فراوانی برای رفع تنش ها و منازعات از جمله تفسیر مجمع البیان دارد کهدر آن آراء و نظرات فرق مختلف را بیان کرده است. تسلط طبرسی بر اوضاع زمان و مکان و شناخت علمی او، سبب شده است اندیشه ای منحصر به فرد در عصر تقیه شکل گیرد و راه گشای حل بحران های زمانه او که با بحران های عصر حاضر شباهت های بسیاری دارد، باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p1944727 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!