بسط منحنی های هاف برای پنج ایستگاه منتخب در شرق دریاچه ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این مطالعه، با استفاده از آمار رگبارهای ثبت شده برای 517 رویداد در 5 ایستگاه عجب شیر، آذرشهر، بناب، بستان آباد و لیقوان (واقع درشرق دریاچه ارومیه)، منحنی های هاف بسط داده شد. کل رویدادهای منتخب براساس مدت دوام رگبار در چهار کلاس متمایز به شرح 1- صفر تا دو ، 2- دو تا شش، 3- شش تا دوازده و 4- بیش از دوازده ساعت دسته بندی شدند. سپس منحنی های هاف برای هر دسته به ازای درصد احتمالات 10 درصد، 20 درصد،... و 90 درصد رسم گردید. ضمنا منحنی های هاف برای کل رویدادها (بدون دسته بندی) در هر ایستگاه نیز تهیه شد. در این مطالعه، از توزیع های آماری رایج در هیدرولوژی استفاده شد. همچنین، سه شاخص جدید که نشان دهنده نسبت درصد عمق بارش از آغاز بارندگی تا پایان 25 درصد، 50 درصد و 75 درصد زمان بارندگی منحنی هاف 50 درصد به منحنی هاف 90 درصد می باشند، به صورت S، I و Q تعریف شد. هیتوگراف رگبار طرح در هر ایستگاه برای کل رویدادها (بدون کلاس بندی) برای منحنی هاف 50 درصد به دست آمد. مدل ریاضی منحنی های هاف در فرم مدل لاجستیک بسط و پارامترهای آن تخمین زده شدند. نتایج حاکی از آن است که برای کلاس های با مدت دوام کمتر از 6 ساعت بخش قابل توجهی از بارش در چارک های اول یا دوم زمانی رخ می دهد. درحالیکه در بارش های با مدت دوام بیش از 6 ساعت بارش ها با شدت کم آغاز شده و به تدریج تا آخر بارندگی بر شدت آن ها افزوده می شود. همچنین نتایج نشان داد که روند تغییرات مقادیر شاخص های S، I و Q به صورت S>I>Q می باشد. بر اساس نتایج حاصله، مدل لاجستیک قادر به برازش خیلی خوب رگبارها در ایستگاه های منتخب می باشد، طوریکه ضریب همبستگی بین مشاهدات و مدل بین 978/0 و 998/0 است که از نظر آماری در سطح 5 درصد معنی دار بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1109 تا 1123
لینک کوتاه:
magiran.com/p1944822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!