بررسی عملکرد بالینی دانشجویان سال آخر هوشبری بر اساس خود ارزشیابی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
آموزش و یادگیری در بالین از مهمترین جنبه های آموزشی دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی است که نقش تعیین کننده در آینده ی حرفه ای حساس این دانشجویان و تربیت و اموزش نیروی انسانی متخصص بهداشتی- درمانی دارد.لذا همواره ملاحظه ی بازخوردها و نظاره یادگیری در این حیطه جز جدا نشده ی برنامه ی اموزشی می باشد. استفاده از نظرات دانشجویان سال آخر درمورد مهارت های فراگرفته طی تحصیل می تواند در تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف آموزش مفید باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی خود ارزیابی دانشجویان سال آخر رشته کارشناسی پیوسته هوشبری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از توانایی آنان در انجام مهارت های عملی انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی – مقطعی 55 نفر از دانشجویان در عرصه کارشناسی هوشبری دانشکده پیراپزشکی شهرکرد که به روش سرشماری انتخاب شده بودند شرکت داشتند. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه ای دو بخشی شامل اطلاعات فردی و ارزیابی 71 سوالی بود. روایی این پرسشنامه از طریق روایی صوری و محتوا به کمک 10 تن از اساتید و پایایی این ابزار با الفای کرونباخ 83/0 تعیین گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS16 وآمار توصیفی استفاده شد.
یافته ها
نتایج مطالعه فوق نشان داد که میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه 85/0±73/21 سال بود. بیشترین درصد مهارت از نظر دانشجویان به گویه های انتقال بیمار از روی تخت و برانکارد و بر عکس(8/69 %)، روش های موجود جهت کنترل درد حادو مزمن( 2/13%)،آماده کردن وسایل و امکانات مورد نیاز برای انجام احیا قلبی ریوی( 8/80%) و اصول پاکسازی راه هوایی دربیماران بحرانی (4/65%)اختصاص داشت.
نتیجه گیری
دانشجویان هوشبری مهارت های خود را در درس اصول و روش های بیهوشی در سطح بالا، در مباحث مراقبتهای ویژه متوسط و در درس مدیریت درد کمتر از حد متوسط ارزیابی نموده اند . پیشنهاد می شود در مطالعات اینده این روش از ارزشیابی با سایر روش ها مورد مقایسه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1945295 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!