تعیین شیوع و گونه پلاسمودیوم در پشه های حامل شهرستان نیک شهر در جنوب استان سیستان و بلوچستان توسط روش Multiplex Nested-PCR

پیام:
چکیده:
مقدمه
مالاریا از جمله مهمترین بیماری های انگلی است که به عنوان یکی از مسایل مهم بهداشتی در کشورهای گرمسیر و نیمه گرمسیر مطرح می باشد. این مطالعه با هدف بررسی میزان و نوع آلودگی پشه های آنوفل ماده به انگل مالاریا با استفاده از روش مولکولی Multiplex Nested-PCR در جنوب استان سیستان و بلوچستان انجام گردید.
مواد و روش ها
در نیمه دوم سال 1396 تعداد 400 پشه آنوفل ماده توسط ایستگاه های چک حشره شناسی علوم پزشکی زاهدان از روستاهای شهرستان نیک شهر جمع آوری گردید. صید پشه ها با استفاده از روش های صید دستی از اماکن داخلی (انسانی و حیوانی) و اماکن خارجی طبیعی و مصنوعی (شلترپیت) انجام شد. پس از استخراج DNA، بررسی مولکولی با روش Multiplex Nested-PCR انجام گردید.
یافته ها
از 310 نمونه جمع آوری شده از بخش های لاشار، اهوران و مرکزی شهرستان نیک شهر تعداد 6 نمونه (5/1 %) آلوده به پلاسمودیوم ویواکس و از 90 نمونه جمع آوری شده مربوط به بخش های فنوج و بنت شهرستان مذکور هیچ نمونه مثبتی گزارش نگردید. در این بررسی آلودگی به پلاسمودیوم فالسیپاروم و میکس (پلاسمودیوم ویواکس و پلاسمودیوم فالسی پاروم) مشاهده نشد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که در مکان های که در آن انتقال هر دو گونه پلاسمودیوم ویواکس و پلاسمودیوم فالسی پاروم رخ می دهد، تشخیص انگل های مالاریا به وسیله PCR می تواند یک مکمل بسیار مفید برای تایید تشخیص میکروسکوپی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1945732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!