بررسی میزان استرس حرارتی کارکنان نانوایی های صنعتی و سنتی خرم آباد با استفاده از شاخص WBGT در تابستان 95

پیام:
چکیده:
مقدمه
استرس حرارتی یک واکنش فیزیولوژیک در برابر فشار گرمایی محیط است. هدف از این مطالعه بررسی میزان استرس حرارتی در نانوایی های صنعتی و سنتی خرم آباد با استفاده از شاخص(WBGT) Wet-bulb globe temperature می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش توصیفی-تحلیلی مقطعی صورت گرفت. از 267 نانوایی خرم آباد 202 نانوایی صنعتی و 65 نانوایی سنتی است. تعداد 88 نانوایی به روش تصادفی ساده انتخاب گردید. با استفاده از دستگاه WBGT پارامترهای دمای خشک، تر، گوی سان و رطوبت اندازه گیری شدند. سپس استرس حرارتی با استفاده از شاخصWBGT در مرداد ماه و ساعات کاری (11:30-13) در محل استقرار کارگران اندازه گیری شد.
یافته ها
طبق نتایج، نانوایی های سنتی نسبت به صنعتی استرس حرارتی بالاتری را نشان دادند. میانگین شاخص WBGT به صورت جداگانه در نانوایی های سنتی oC 69/6 ± 49/44 و در نانوایی های صنعتی 88/39 ± 38/43 بوده است. میانگین مقادیر شاخص WBGT در نانوایی های سنتی انحراف بیشتری را نسبت به نانوایی های صنعتی از حد مجازدارد. تحلیل نتایج با استفاده از آزمون t مستقل نشان داد که بین میانگین دمای تر محیط، دمای گوی سان، رطوبت وWBGT در نانوایی های صنعتی و سنتی تفاوت معنی دار وجود دارد. (P<0.05).
بحث و نتیجه گیری
در این مطالعه میزان استرس حرارتی بالاتر از حد استاندارد بوده است. که نشان دهنده وضعیت استرس گرمایی نگران کننده در نانوایی های شهر خرم آباد است. و در نتیجه برنامه ریزی در جهت کنترل استرس های حرارتی در نانوایی های شهر خرم آباد ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1945735 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!