تاثیر برنامه ی تمرین هوازی همراه با مصرف مکمل زردچوبه بر عوامل خطرساز قلبی عروقی در زنان دارای اضافه وزن

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری قلبی – عروقی از دلایل عمده مرگ ومیر و از کار افتادگی در ایران به شمار می رود که چاقی از دلایل عمده آن است. هدف از این پژوهش مقایسه ی تاثیر برنامه ی تمرین هوازی همراه با مصرف مکمل زردچوبه بر عوامل خطرساز قلبی- عروقی در زنان دارای اضافه وزن می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه نیمه تجربی 40 زن غیر ورزشکار با میانگین سن 98/2 ± 23/23 به صورت تصادفی در چهار گروه تمرین – مکمل (10 نفر)، تمرین – دارونما (10 نفر)، مکمل زردچوبه (10 نفر) و کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. برنامه تمرینات هوازی شامل سه جلسه دویدن در هفته با شدت 55-45 درصد ضربان قلب هدف به مدت هشت هفته بود؛ گروه مکمل روزانه یک گرم پودر زردچوبه مصرف کردند. پیش و پس از مداخله، TG، TC، LDL و HDL اندازه گیری شدند.
یافته ها
هر سه گروه (تمرین هوازی، مکمل زردچوبه، تمرین هوازی + مکمل زردچوبه) کاهش معنی داری در وزن بدن، شاخص توده بدن، TC، TG، LDL و افزایش معناداری در HDL نشان دادند (05/0 > P). همچنین نتایج نشان داد در گروه تمرین هوازی همراه با مکمل زردچوبه در مقایسه با گروه تمرین هوازی و گروه دریافت کننده مکمل زردچوبه کاهش معناداری در TC، TG، LDL و افزایش معناداری در HDL مشاهده شد (05/0 > P).
بحث و نتیجه گیری
برنامه ی ترکیبی تمرین هوازی و مصرف مکمل زردچوبه در مقایسه با مصرف مکمل زردچوبه و تمرین هوازی به تنهایی تاثیر مطلوب تری بر عوامل خطرساز قلبی- عروقی و ترکیب بدن زنان مبتلا به اضافه وزن داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1945738 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!