رتبه بندی و سطح بندی میزان پیشرفت و توسعه یافتگی استانهای کشور با رویکرد عدالت سرزمینی در هر یک از عرصه های «اجتماعی، فرهنگی و سیاسی»، «اقتصادی و تولیدی» و«زیربنایی و فنی»

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
میزان برخورداری از عوامل گوناگون از قبیل عوامل طبیعی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، نابرابری های منطقه ای را ایجاد یا آن را تشدید می کند. توجه به رهیافت توسعه متوازن و همه جانبه استان های کشور، کاهش ناهمگونی و نابرابری و برقراری عدالت سرزمینی، سیاستگذاری و برنامه ریزی برای تحقق هدف هایی که بر حسب ویژگی های ساختاری، امکانات و محدودیت های هر استان، تغییر می کنند، مستلزم مطالعه و شناخت خصوصیات هر استان با توجه به جایگاه آن در کل کشور است. در این پژوهش، جایگاه استان های مختلف کشور در بخشهای « اجتماعی، فرهنگی و سیاسی »، «اقتصادی و تولیدی» و «زیربنایی و فنی»، از نظر سطح پیشرفت و توسعه یافتگی براساس روش K-meansبه عنوان یکی از روش های «تحلیل خوشه ای»مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته اند. نتایج و یافته های حاصل از رتبه بندی استان ها به تفکیک شاخص های مورد بررسی برای 31 استان کشور، بیانگر کسب جایگاه های متفاوت استان ها می باشد. با تعیین سطوح ا پیشرفت استانها در سطوح پنجگانه، ضمن مشخص شدن وضعیت برخورداری استان ها از منابع، امکانات و تسهیلات در هر بخش، اولویت های استانها برای دستیابی به توسعه همه جانبه و متوازن مورد ارزیابی قرار می گیرد. بطور مثال درحالیکه استان اصفهان از نظر زیرساختها بسیار توسعه یافته تلقی می گردد، از نظر شاخصهای اقتصادی یا حتی شاخصهای اجتماعی در حال توسعه تلقی می شود. یا استان تهران با اینکه از نظر شاخصهای زیربنایی و شاخصهای اقتصادی، استانی توسعه یافته است در عین حال از نظر شاخصهای اجتماعی بسیار توسعه نیافته تلقی شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1945831 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!