تاثیر کاربرد بیوچار و کمپوست ضایعات هرس به همراه باکتری های ریزوسفری محرک رشدبر فراهمی عناصر پرمصرف در ریزوسفر گندم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور ارزیابیتاثیر کاربردبیوچار، کمپوستضایعاتهرسدرختانسیبوانگوروباکتری های ریزوسفری محرک رشد(PGPR)بر قابلیت جذب عناصر پرمصرف در خاک آهکی آزمایشی بصورت فاکتوریل با طرح کاملا تصادفی در شرایط گلخانه-ای در رایزوباکس اجرا گردید.فاکتورها شامل ماده آلی (بیوچار، کمپوست ضایعات هرس و شاهد)، تلقیحمیکروبی (باکتری-هایPGPR و عدم تلقیح)و خاک (خاک ریزوسفر و غیرریزوسفر) بودند.در پایان دوره رشد،pH، هدایتالکتریکی (EC)،کربنآلی (OC)و فراهمی عناصر پر مصرف در خاک های ریزوسفری و غیرریزوسفری و غلظت این عناصر در گیاه اندازه گیریشد. نتایج نشان داد که بیشترین میزان pHدر تیمار بیوچار بدون تلقیح میکروبی (88/7) بود. مقدار ECو فراهمی N، P و K در تیمار کمپوست همراه با تلقیح باکتری های PGPR بطور معنی داری بالاتر از سایر تیمار ها بود.بیشترین درصد کربن آلی در تیمار کمپوست عدم تلقیحبود که نسبت به تیمار تلقیح میکروبی 78/9 درصد افزایش داشت.همچنین کمپوست در مقایسه با بیوچار مقادیر بیشتری ازEC، OC،N، P و K را در ریزوسفر و غیر ریزوسفر فراهم کرد که نشان دهنده بالاتر بودنEC ، OC و محتوای عناصر غذایی کمپوست مصرفی بود. باکتری های PGPR فراهمی P وK را بترتیب 21/1 و 26/1 برابر در خاک غیرریزوسفر نسبت به ریزوسفر افزایش داد. در حالی که مقدارEC، OCوN درتیمار تلقیح باکتری هایPGPR در ریزوسفر بترتیب 22/1، 24/1و 19/1 برابر بیشتر از غیر ریزوسفر بود. جذب بیشتر N،P و K توسط گیاه در تلقیح باکتریایی بیوچار سبب افزایشبترتیب 60/48،55/32و 16/32 درصدی نسبت به شاهد شد. بنظر می رسد استفاده از باکتری هایPGPR و مقادیر مناسب بیوچار و کمپوست ضمن افزایش فراهمی عناصر پرمصرف در خاک جذباین عناصربرایگیاهان را بهبود بخشید.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946080 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!