تاثیر شرایط مختلف رطوبتی و حرارتی بر اکسایش گوگرد و غلظت عناصر غذایی در خاک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تحقیق به صورت فاکتوریل شامل دو سطح رطوبتی (60 % در صد (M1) و 90 در صد ظرفیت زراعی (M2)) و چهار سطح گوگرد (0S0=، 500 S1=، 1000 S2= و 2000 S3= کیلوگرم در هکتار) در سه تکرار بود. خاک ها درون ویال های پلاستیکی ریخته شدند. در آزمایش اول خاکها در دمای °C 25 خوابانده شدند و در 6 نوبت (30T1=، 60T2= ، 90T3=، 120T4=، 180T5= و 270T6= روز) از خاکها نمونه گیری شد ولی در آزمایش دوم دمای خواباندن °C 36 بود و در 3 نوبت (14T7=، 28T8= و 42T9= روز) نمونه برداری شد. صفات pH، EC، P، Fe، Mn و Zn اندازه گیری شد. به استثنای اثر اصلی گوگرد و اثر متقابل رطوبت و گوگرد بر فسفر قابل جذب و نیز اثر متقابل رطوبت و مدت خواباندن بر منگنز قابل جذب، اثرات اصلی و متقابل متغیرهای رطوبت، گوگرد و مدت خواباندن بر دیگر صفات تفاوت معنی دار داشت. افزایش رطوبت موجب افزایش EC، P، Fe، Zn و کاهش pH و Mn شد. مصرف گوگرد pH را کاهش و EC، Fe، Zn و Mn را افزایش داد. بیشترین میزان آهن، منگنز و روی قابل جذب با مصرف 1000 کیلوگرم در هکتار گوگرد حاصل شد. اثر مدت خواباندن بر تمام صفات معنی دار بود. دوره خواباندن 90 روز بالاترین فسفر و روی را داشت و بیشترین غلظت آهن و منگنز پس از 60 روز حاصل شد. اثر متقابل رطوبت و گوگرد به غیر از فسفر بر بقیه صفات معنی دار بود. اثر متقابل رطوبت و مدت خواباندن به غیر از منگنز بر بقیه صفات معنی دار بود. اثرات متقابل گوگرد و مدت خواباندن بر تمام صفات معنی دار بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 145
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946108 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!