بررسی و نام گذاری واحد کنگلومرایی- ماسه سنگی نصرت آباد (حوضه فلیشی خاور ایران)

پیام:
چکیده:
در منطقه نصرت آباد در 105 کیلومتری شمال باختر زاهدان کنگلومرایی با سن الیگو- میوسن قرار دارد که از واحدهای سنگ چینه نگاری حوضه فلیشی خاور ایران است. رسوبات این کنگلومرا، رودخانه ای از نوع بریده بریده بوده که با یک دگرشیبی با زاویه تقریبا 30 درجه روی نهشته های ماسه سنگی- شیلی ائوسن قرارگرفته است. ضخامت اندازه گیری شده از این واحد 2650 متر بده و اندازه قطعات و قلوه های این کنگلومرا، درشت، متوسط و ریزدانه و اغلب با میان لایه های ماسه سنگی، سیلتستونی و مادستونی همراه است. شواهد صحرایی همچون ایمبریکاسیون، لایه بندی مورب، مسطح و عدسی شکل و ساخت های کنده شده و پر شده منشا رودخانه ای این کنگلومرا را اثبات می کنند. با توجه به نوع جنس قلوه های این کنگلومرا و عدم تجانس آنها با رخساره های فلیشی سوچر زون سیستان، به نظر می رسد این واحد کنگلومرایی عمدتا از سمت باختر (حاشیه لوت) تغذیه شده است. فسیل های موجود در قلوه های آهکی این کنگلومرا غالبا از خانواده های اربیتولین، آلوئولین، نومولیت، ملیولیده و... هستند. با توجه به محتویات فسیلی قلوه ها، سن این کنگلومرا از ائوسن جوان تر است. از طرفی چون توسط کنگلومرای پلیوسن- پلیوستوسن پوشیده می شود، می توان سن این کنگلومرا را الیگو- میوسن در نظر گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
201 تا 208
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!