مقایسه تنوع و فراوانی جدایه های انتخابی میکوریز پسته و برخی گیاهان بومی استان کرمان با استفاده از روش های ریخت شناختی و مولکولی (qPCR)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
قارچ های میکوریز با دامنه وسیعی از گیاهان همزیست هستند و نقشی کلیدی در پایداری اکوسیستم دارند. برخی از گونه های قارچ های میکوریز قابلیت سازگاری با شرایط سخت را دارند. تحقیقات کمی بر روی تنوع قارچ های میکوریز در ایران انجام گرفته است. این تحقیق به منظور شناسایی قارچ های میکوریز درونزی همزیست با درختان پسته در شرایط شوری و خشکی شدید و مقایسه نتایج با جدایه های برخی گیاهان غیر زراعی انجام شده است.
مواد و روش ها
در این بررسی ابتدا تعداد 56 نمونه ریزوسفری از درختان پسته و 40 نمونه ریزوسفری از گیاهان غیرزراعی جمع آوری و درصد کلنیزاسیون ریشه آنها تعیین شد. سپس 37 جدایه که درصد کلنیزاسیون بالاتری داشتند انتخاب و با استفاده از گیاه سورگوم در گلدان تکثیر شدند. در مرحله بعد تعداد هشت جدایه برتر (چهار جدایه از پسته و چهار جدایه از گیاهان غیر زراعی) بر روی گیاه اندروپگون (Andropogon gerardii) تلقیح و شناسایی مولکولی به روش qPCR انجام شد.
نتایج
درصد کلنیزاسیون نمونه های پسته در گلخانه بر روی سورگوم نسبت به پسته در شرایط مزرعه بیشتر بود در حالی که در گیاهان بومی درصد کلنیزاسیون نسبت به سورگوم بیشتر بود. قارچ Rhizophagus بر اساس ویژگی های ریخت شناختی اسپورها در خاک، در تمام نمونه های پسته بجز نمونه 42 شناسایی گردید. سه جنس Claroideoglomus،Funneliformis و Rhizophagus جنس های غالب باغ های پسته بودند.
نتیجه گیری
تنوع گونه های قارچ میکوریز در مناطق غیر کشاورزی بیشتر از باغ های پسته بود. بیشترین سرعت کلنیزاسیون ریشه مربوط به Diversispora می باشد و جدایه های Funneliformis، Rhizophagus، Claroideoglomus و Racocetra در رتبه های بعدی قرار گرفتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946301 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!