بررسی عوامل موثر بر پرداخت از جیب بیماران در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
پرداخت مستقیم از جیب، از روش های مهم پرداخت در نظام سلامت ایران به شمار می رود که تاثیرات منفی بر برابری داشته و گروه های آسیب پذیر را به سمت فقر سوق می دهد. با توجه به اهمیت این روش به عنوان یکی از کلیدی ترین موضوعات سیاستگذاری های سلامت، مطالعه حاضر در راستای شناسایی عوامل موثر بر پرداخت های مستقیم خانوار، انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و به صورت مقطعی بر روی اطلاعات جمع آوری شده معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران مربوط به 4 دوره 1 ساله (1395-1392) انجام شد. جامعه آماری شامل تمام بیمارستان های دولتی تابعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود. ابزار جمع آوری داده ها، برخی شاخص های عملکردی بیمارستان بود که پس از جمع آوری، اطلاعات مربوطه، وارد نرم افزار Eviews 6 شد و برای تحلیل داده ها از روش حداقل مربعات استفاده شد.
یافته ها
بر اساس یافته های پژوهش، 73 درصد از تغییرات پرداخت از جیب بیماران توسط متغیرهای مستقل مطالعه، توضیح داده شد. متغیرهای تعداد پزشک متخصص، تخت روز کل و طول مدت اقامت بیمار در بیمارستان بر پرداخت از جیب بیماران تاثیر معنی داری داشتند (05/0 > p) و ارتباط بین متغیرهای تخت فعال، تخت روز اشغالی و درصد اشغال تخت و پرداخت از جیب، معنی دار نبود (05/0 < p).
نتیجه گیری
پرداخت مستقیم از جیب، پیچیده و معلول فاکتورهای مختلفی بوده و نیاز است که این فاکتورها مورد بررسی قرار گیرند تا با شناسایی و کنترل عوامل تعیین کننده پرداخت ها و تعیین استراتژی های مناسب بتوان آن را تا حد ممکن کنترل نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
299
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946503 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!