تفاوتهای جنسیتی در اختلالات سلامت روان کودکان بعد از زلزله در ایران: مرور سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
زلزله همه ساله در سراسر جهان رخ میدهد و ایران یکی از زلزله خیزترین کشورهای جهان است که رتبه 15 در بین 120 کشور را در زمینه زلزله خیز بودن داراست. کودکان از آسیب پذیرترین گروه هایی هستند که در زلزله تحت تاثیر قرار می گیرند و بعد از زلزله می توان در آنان عوارض منفی زلزله را مشاهده کرد.
روش ها
این مطالعه از روش مرور سیستماتیک بهره برده است. سلامت روان، روانی اجتماعی،اختلال استرس پس از سانحه و استرس کلیدواژه های مطالعه برای جستجو بودند که در پایگاه اطلاعاتی جهاد دانشگاهی(سید) ، مجلات تخصصی نور (نورمگز) و گوگل اسکالر برای جستجو استفاده شد. جستجو به زبان فارسی و فقط بین مقالات فارسی زبان صورت گرفت.
یافته ها
نتایج در پنج بخش (مداخلات روانی اجتماعی، نشانه های اختلال، جنسیت، سن و منطقه جغرافیایی) ارائه شد. یافته ها نشان داد که مداخلات روانی اجتماعی موردمطالعه در تحقیقات موردبررسی اثربخش بوده و تفاوت جنسیتی در خصوص نشانه های اختلال سلامت روان بعد از زلزله در ایران وجود دارد. به علاوه، دختران موردمطالعه در تمامی نشانه های اختلال استرس پس از سانحه به جز در نشانه خشم میزان بیشتری از پسران را از خود نشان دادند اما فراوانی نشانه های اختلال استرس بعد از حادثه در بین پسران بعد از زلزله در ایران بیشتر بود.
نتیجه گیری
مطالعات در ایران در خصوص اختلال سلامت روان بعد از زلزله در ایران ازنظر جنسیتی فقط بر دختران و پسران متمرکز بوده و مشخص شد که این اختلالات در بین دختران در تمام سنین کودکی بیشتر است. در گروه سنی 13 تا 18 سال این اختلالات کمتر از گروه سنی 7 تا 12 سال دیده شده است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
54 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946613 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!