استفاده از سرخارگل (Echinacea purpurea (L.) Moench) بعنوان جایگزین پادزی-های محرک رشد در تغذیه طیور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

افزودنی های خوراکی با هدف تحریک اشتها، بهبود عملکرد و ارتقاء عملکرد سیستم ایمنی به طور گسترده ای در تغذیه ی دام و طیور استفاده می شوند. برای سال های طولانی پادزی ها جهت افزایش رشد در تغذیه ی دام و طیور مورد استفاده قرار گرفته اند. پس از ممنوعیت استفاده از پادزی ها در سطوح پایین تر از سطوح مورد استفاده جهت درمان و افزایش تقاضا برای محصولات دامی عاری از پادزی ها در اتحادیه ی اروپا، افزودنی های طبیعی جهت حفظ عملکرد سیستم ایمنی و دستگاه گوارش مورد نیاز هستند.

نتایج و بحث

 سرخارگل یکی از افزودنی های گیاهی می باشد که بعلت دارا بودن خاصیت تحریک کنندگی سیستم ایمنی مورد توجه قرار گرفته است. اثرات سرخارگل در حیوانات آزمایشگاهی بطور موثری مورد بررسی قرار گرفته و همچنین بخاطر اثرات کلینیکی بالقوه در آزمایشات انسانی مورد تحقیق قرار گرفته است. سرخارگل حاوی مواد موثره ای می باشد که در درمان بسیاری از بیماری ها و تقویت سیستم ایمنی موثر هستند. این مواد موثره شامل آلکامیدها، گلیکوپروتیین ها، پلی ساکاریدها، ترکیبات فنلی، سینامیک اسیدها، اسانس های روغنی و فلاوونوئید ها می باشند.

توصیه کاربردی/صنعتی

 تحقیقاتی که در زمینه ی استفاده از سرخارگل در تغذیه ی طیور انجام شده اند محدود هستند، اگرچه می توان به عنوان یک راهنما از تحقیقات انجام شده جهت مطالعات آتی استفاده نمود. در این مقاله سعی بر آن شده است تا دانش فعلی موجود و اثرات مواد موثره ی سرخارگل در بهبود عملکرد، تندرستی و عملکرد سیستم ایمنی طیور مورد بحث قرار گیرند

زبان:
انگلیسی
صفحات:
79 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!