تلفیق نمودارهای ارزیابیک امل مخزنی 1 و داده های حاصل از نمودارگیری از گل حفاری 2 جهت ارزیابی بهتر سنگ مخزن در یکی از میادین گازی ایران

پیام:
چکیده:

کشور ایران، عموما از داده های نمودارگیری از گل حفاری(ماد لاگینیگ) بمنظور کمک برای تهیه نمودار ترسیمی زمین شناسی چاه3و ثبت پارامترهای حفاری با هدف حفاری ایمن و بهینه استفاده می‌گردد. بعبارتی این داده‌ها چشم حفار،کمپانی من و زمین شناس سرچاه بوده و اخطارها و اطلاعات لازم را بمنظور رصد حفاری در اختیار می گذارد. مانند ثبت لحظه ای درصد H2S گل حفاری، سختی سازند و افزایش یا کاهش حجم گل موجود در ستون چاه. در این مقاله تلاش شده است علاوه بر معرفی کاربردهای مهم و شناخته شده این داده ها، به ارزش بالای این اطلاعات در ارزیابی بهتر سنگ مخزن اشاره شود. همچنین با کاربرد آنها می‌توان در کاهش هزینه های حفاری و تکمیل چاه بیشتر آشنا شد. برای این منظور دو چاه گازی انتخاب شده اند. داده های سرعت نفوذ مته(ROP) 4 و نمودارهای ثبت گاز5 که بخش مهمی از داده هایمی باشند به همراه نمودارهای کامل ارزیابی مخزن این دو چاه انتخاب و پس از تلفیق همه اطلاعات، سازندهای مخزنی آنها مورد ارزیابی دقیق تری قرار گرفتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!