اثرات میکروپلاستیک ها در محیط آبی و محیط زیست

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
دورریز پلاستیک به خشکی ها، اقیانوس ها، دریاچه ها و رودخانه ها به یک معضل زیست- محیطی جهانی تبدیل شده است. منابع تشکیل دهنده میکروپلاستیک ها در محیط به دو نوع منابع اولیه مانند مواد آرایشی و بهداشتی و ثانویه مانند کیسه های پلاستیکی که به مرور تجزیه می شوند، تقسیم بندی می شوند. در مطالعه حاضر به اهمیت موضوع میکروپلاستیک ها در محیط آبی و محیط زیست و اثرات آن پرداخته شده است.
روش کار
تحقیق حاضر یک مطالعه مروری است که حاصل جستجو در پایگاه های ایرانی و بین المللی SID، Irandoc، Elsevier، Springer، Pub Med، Science Direct، Google Scholar، CIVILICA، Google می باشد. در انگلیسی از ترکیب کلیدواژگان «Micro plastic»، «Environment»، «Water Resource» و فارسی از ترکیب کلیدواژگان «میکروپلاستیک»، «منابع آب» و «محیط زیست» استفاده گردید.
یافته ها
نتایج در سه بخش میکروپلاستیک ها در منابع آب و محیط زیست، میکروپلاستیک ها در خاک و سواحل، میکروپلاستیک ها در موادغذایی و نگرانی های مربوط به سلامتی؛ دسته بندی و ارایه گردید.
نتیجه گیری
براساس یافته ها و مشاهدات انجام شده این مواد به دلیل سمیت ذاتی، ترکیبات شیمیایی، عدم تجزیه در طبیعت و تجمع زیستی بالقوه میکروارگانیزم های بیماری زا و تغییر در اکوسیستم ها؛ می توانند اثرات بدی بر محیط زیست و موجودات زنده داشته باشند. بنابراین پیشنهاد می شود، تولید و عرضه مواد آرایشی، پلاستیک هاو استفاده از کیسه های پلاستیکی تا حد امکان، کاهش یابد و یا قوانین سختگیرانه ای تصویب شود. ضمنا مطالعه علمی جهت رسیدن به میزان پتانسیل وارد شدن میکروپلاستیک به منابع آبی کشور؛ ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1947241 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!