بررسی تاثیرآوای قرآن کریم بر اضطراب ناشی از آزمون آسکی در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی خمین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اضطراب امتحان یک عامل بازدارنده در پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. آزمون بالینی با ساختار عینی یکی از روش های ارزیابی میزان تحقق اهداف آموزشی دانشجویان گروه پزشکی است ولی یکی از معایب آن ایجاد اضطراب است هدف این تحقیق، سنجش تاثیر آوای قرآن کریم بر اضطراب ناشی از آزمون اسکی در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی خمین است.
مواد و روش ها
این پژوهش نیمه تجربی دوگروهی در سال 1396 در دانشکده علوم پزشکی خمین انجام شد. آزمودنی ها 70 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در نیمسال اول رشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری بودند. دانشجویان هر کلاس به شکل تصادفی ساده به دو گروه تقسیم شدند. همه دانشجویان در روز امتحان، رضایت نامه آگاهانه و پرسش نامه اضطراب اشپیل برگر را تکمیل کردند. سپس، برای هرکدام از افراد گروه مورد، به صورت جداگانه 30 دقیقه قبل از برگزاری آزمون آسکی، آوای قرآن با MP3 Player پخش شد. در گروه کنترل هیچ مداخله ای انجام نشد. درنهایت، پرسش نامه پس از 10 دقیقه تکمیل شد و نتایج آن با آزمون های تی زوجی و تی مستقل تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
میانگین نمره اضطراب آزمودنی ها، قبل از مداخله7/30±46/91 بود و دو گروه اختلاف معنی داری نداشتند(0/482p=). با اجرای مداخله، نمره اضطراب امتحان در گروه مطالعه کاهش یافت(7/56±38/82) ولی این کاهش از لحاظ آماری معنی دار نبود(0/017p=).
نتیجه گیری
پخش آوای قرآن کریم نمره اضطراب امتحان دانشجویان گروه پزشکی را کاهش داد و آن را از سطح متوسط به بالا به سطح متوسط به پایین رساند ولی این کاهش، معنی دار نبود.
زبان:
فارسی
صفحات:
3504 تا 3516
لینک کوتاه:
magiran.com/p1947376 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!