کاربردهای سیستم اطلاعات جغرافیایی در بهداشت از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده بهداشت بندرعباس

نویسنده:
پیام:
چکیده:
هدف
این پژوهش با هدف تعیین میزان آگاهی اساتید و دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از کاربردهای سیستم اطلاعات جغرافیایی انجام شد.
روش ها
پژوهش توصیفی- مقطعی حاضر در سال 1394-1393 انجام شد. جمعیت موردپژوهش 162 نفراز دانشجویان و اساتید دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بود. داده ها با استفاده ازپرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر اهداف پژوهش گردآوری شد. برای استانداردسازی و معتبر کردن پرسشنامه از متخصصین برای بررسی کیفی پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه با روش آلفا-کرونباخ بررسی شد. و داده های پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
آزمون دقیق فیشر تفاوت معناداری بین دو گروه اساتید و دانشجویان در آگاهی از کاربرد GIS در حوزه سلامت را نشان داد (0.029=P) هر دو گروه از اساتید و دانشجویان و نمره کل آنان از سوالات آگاهی از حد وسط نمره پایین تر بودند. بین میزان آگاهی دانشجویان و اساتید از GIS در ارائه تصویری از نحوه ارائه خدمات بهداشتی و امکانات موجود تفاوت معنی داری وجود داشت (0.049=(P گر چه میانگین نمره آگاهی در بین دو گروه کم بود.
نتیجه گیری
نتایج مبین این است که سطح آگاهی هر دو گروه کم بوده است که احتمالا به نفایص آموزشی دانشگاهی در برنامه ریزی آموزشی گرو های بهداشتی در دانشگاه ها و کمبود واحدهای درسی در خصوص سیستم اطلاعات جغرافیایی می باشد.با توجه به کاربردهای زیاد این سیستم در برنامه ریزی های درمانی و آموزشی لزوم آموزش کاربردی آن در دانشگاه های علوم پزشکی ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1948835 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!