کانی شناسی، زمین شیمی و سنگ زایی آمفیبولیت های شمال شرق یان چشمه، جنوب شرق دریاچه زاینده رود

پیام:
چکیده:
در شمال شرق روستای یان چشمه (جنوب شرق دریاچه زاینده رود) رخنمون هایی از سنگ های آمفیبولیتی با بافت میلونیتی دیده می شوند. کانی شناسی این سنگ ها شامل آمفیبول، پلاژیوکلاز، کوارتز، کلینوزوئیزیت، روتیل، کلریت، تیتانیت، بیوتیت و کانی کدر است. آمفیبول ها به صورت ماهی دیده می شوند. این آمفیبولیت ها دارای یک سنگ مادر آذرین بازالتی با ماهیت نیمه قلیایی هستند و براساس مقدار نیکل (370- 299 قسمت در میلیون) و کروم (1900 -1169 قسمت در میلیون) و سیلیس (20/49- 91/44 درصد وزنی) شباهت زیادی به ماگمای جدایش نیافته دارند. الگوی عناصر خاکی نادر بهنجار شده به کندریت، غنی شدگی عناصر خاکی نادر سبک (LREE) نسبت به عناصر خکی نادر سنگین (HREE) بدون ناهنجاری مشخصی از Eu را نشان می د هد. مقادیر پایین TiO2، Zr، P2O5 و Nb/Y به همراه غنی شدگی از LREE همراه با ناهنجاری منفی Nb از مشخصه های بارز بازالت های تولئیتی سیلابی قاره ای و فعالیت ماگمایی درون صفحه ای است. مقادیر پایین Rb وNb نشان دهنده آلودگی کم پوسته ای است. تمایلات تولئیتی، درصد عناصر قلیایی پایین به همراه بالا بودن مقدار MgO،FeO ، Cr و Ni بیانگر ذوب بخشی بالا در یک محیط کششی درون قاره ای همراه با کاهش سریع فشار بوده که منجر به بالا آمدگی سریع ماگما و عدم آلودگی پوسته ای شده است که به عنوان عوامل موثر بر تشکیل سنگ مادر بازالتی این آمفیبولیت ها معرفی شده اند
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1948937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!