تاثیر روش های مختلف کاشت بر عملکرد گندم در شمال شهرستان اهواز

پیام:
چکیده:
استفاده از روش های خاک ورزی مرسوم و خطی کارها و بعد از آن آبیاری غرقابی یکی از روش های غالب عملیات زراعی در تولید گندم توسط کشاورزان در جنوب غربی ایران است. روش کاشت گندم، درصرفه جویی مصرف بذر و افزایش عملکرد می تواند تاثیر گذار باشد؛ به همین منظور، برای بررسی عوامل موثر در عملکرد گندم، آزمایشی دو ساله در چهار تکرار با طرح بلوک های کامل تصادفی در مزرعه پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان اجرا شد. در این آزمایش، پس از شخم در عمق 25 سانتیمتری با خاک ورز برگردان دار و دو مرتبه دیسک افست، تعداد 7 تیمار متفاوت کاشت گندم و آبیاری مورد مقایسه قرار گرفتند. تیمار ها، شامل خطی کار + آبیاری غرقابی (P)، کاشت و ایجاد جوی و پشته به فواصل 60 و 75 سانتی متر (PF) و همچنین ایجاد جوی و پشته و بعد از آن کاشت (FP) با فواصل جوی و پشته 60 و 75 سانتی متر به ترتیب به نام تیمار های 60 PF_و 75 ,PF_60 FP_و 75_FP و تیمارهای سه خط کشت روی پشته بنام 75_3FP_ و 60_3FP_ بودند. تیمار 75_FP که بیانگر استفاده از دستگاه جوی و پشته ساز و پس از آن کاشت (داخل جوی و روی پشته) است، مناسب ترین تیمار کاشت با میزان عملکرد 5966 و5070 کیلوگرم در هکتار به ترتیب در سال های اول و دوم بوده است. از طرفی استفاده از دستگاه جوی و پشته ساز قبل از کاشت در تیمار 60FP عملکرد بیشتری را نسبت به تیمار خطی کار به تنهایی P)) در سطح (5%p£) نشان داد. تیمار خطی کار P)) که در آن از دستگاه جوی و پشته ساز استفاده نشده و کاشت به روش مرسوم بوده است، حداقل تولید (4883 و 4271 کیلوگرم در هکتار به ترتیب در سال اول و دوم) را نشان داد؛ همچنین مقدار زیست توده در تیمارهایی که ابتدا دستگاه جوی و پشته ساز و سپس کاشت انجام شده، به طور معنی داری (5%p£) نسبت به روش مرسوم افزایش یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1948989 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!