طراحی مدل عوامل موثر بر آسیب های جسمی و روانی اسرای ایرانی در اردوگاه های عراق و استراتژی های کاهش آسیب ها

پیام:
چکیده:
اهداف: مستندسازی علمی تجربیات حاصل از دفاع مقدس در ابعاد مختلف و استفاده از آنها در شرایط مشابه از ضروریات انکارناپذیر است. اسارت و زندگی اردوگاهی اسرای ایرانی در اردوگاه های عراق، از ابعاد مختلف قابل مطالعه است، یکی از این ابعاد موضوع سلامت جسم و روان اسرا در دوران اسارت است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل عوامل موثر بر آسیب های جسمی و روانی اسرای ایرانی و شیوه های پیشگیری و درمان آنها در اردوگاه های اسرای عراق بود.
مشارکت کنندگان و
روش ها
پژوهش توصیفی- پیمایشی حاضر از ابتدای سال 1395 تا انتهای سال 1396 در سمنان انجام شد. داده ها با روش بررسی اسناد، مدارک و کتاب های منتشرشده درباره اسرا و نیز مصاحبه نیمه ساخت یافته با 20 تن از آزادگان و دست یابی به نقطه اشباع جمع آوری شدند. افراد مصاحبه شونده با روش قضاوتی و از میان آزادگانی انتخاب شدند که در زمان اسارت از رهبران استراتژیک، فعالان فرهنگی و مدیران اردوگاه ها بودند. داده ها با روش تحلیل محتوا، ارزیابی و مدل تحقیق طراحی شد.
یافته ها
مدل طراحی شده پنج بخش شامل عوامل موثر بر ایجاد آسیب های جسمی و روانی، نقش رهبران استراتژیک و نیروهای صلیب سرخ، برنامه های فرهنگی- علمی و برنامه های ورزشی در کاهش آسیب های روانی و جسمی اسرا بود. اجزا، عناصر مدل و روابط آنها توسط مشارکت کنندگان مورد تایید قرار گرفت.
نتیجه گیری
فعالیت های فرهنگی- ورزشی اسرا در اردوگاه های عراق اثرات مثبت فراوانی دارد که از آن جمله می توان به افزایش تاب آوری اسرا، افزایش بهداشت جسم و روان و سلامت اجتماعی، افزایش طراوت، شادابی، احساس اعتماد به نفس، تمرکز فکر، دقت عمل و کاهش افسردگی آنها اشاره نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1948998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!