ویژگی های زیستی و ویژگی های جدول زندگی باروری شته Brachycaudus cardui L. روی کنگرفرنگی Cynara scolymus L. در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ویژگی‏ های جدول زندگی در رشد و نمو شته Brachycaudus cardui L. روی گیاه کنگرفرنگی Cynara scolymus L. در شرایط دوره نوری14:10 روشنایی: تاریکی، رطوبت نسبی 5± 65 درصد و دمای 2± 22 درجه سانتی‏گراد بررسی شد. برای این منظور تعداد 20 پوره هم سن تازه متولد شده تا زمان مرگ در قفس های برگی روی برگ کنگرفرنگی پرورش داده شدند. میانگین طول دوره پورگی تا تبدیل شدن به شته بالغ 26/0± 75/12 روز به دست آمد. همین طور طول مدت یک نسل آفت به طور متوسط 92/18 روز و طول عمر شته به طور متوسط 01/1 ± 70/33 روز به دست آمد. امید زندگی شته کنگرفرنگی در ابتدای سن اول پورگی 03/33 روز بود و به‏تدریج به صورت یکنواخت کاهش یافت. نرخ ذاتی افزایش جمعیت(rm) و نرخ خالص تولیدمثل (R0) برای این شته به ترتیب برابر با 175/0 پوره به ازای هر فرد ماده در هر روز و 15/27 پوره به ازای هر فرد ماده بود. نرخ متناهی افزایش جمعیت این گونه (λ) 19/1 روز بود و همچنین قادر بود در مدت 97/3 روز جمعیت خود را دو برابر کند. نتایج این تحقیق نشان از طول عمر به‏نسبت زیاد و توان بالای تولیدمثل شته روی گیاه دارویی کنگرفرنگی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
250 تا 257
لینک کوتاه:
magiran.com/p1949378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!