بررسی تاثیر دوره های آموزشی غیررسمی کوتاه مدت بر میزان آگاهی کودکان از تنوع زیستی جانوری

نویسنده:
پیام:
چکیده:
این پژوهش باهدف سنجش اثربخشی آموزش‏ کوتاه مدت مباحث تنوع زیستی جانوری، تغییرات سطح آگاهی دانش‏آموزان مقطع سوم ابتدایی را در این زمینه بررسی می‏کند. تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‏آزمون-پس‏آزمون با دو گروه آزمایشی و کنترل می‏باشد. جامعه آماری این پژوهش دانش‏آموزان دختر مقطع سوم ابتدایی ساکن در منطقه 2 شهرداری تهران را شامل می‏شود که جهت نمونه‏گیری از روش خوشه‏ای تصادفی استفاده شده است. حجم نمونه شامل 32 نفر می‏باشد که 17 نفر در گروه آزمایشی و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. جهت اجرای این پژوهش میزان آگاهی دانش‏آموزان از مباحث تنوع زیستی جانوری پیش از برگزاری دوره آموزشی در 8 مبحث سنجیده و در برگه مشاهده مستقیم ثبت شد. مباحث مطرح شده با استفاده از روش پرسش و پاسخ و نیز استفاده از تصاویر به عنوان ابزار آموزشی طی دو جلسه‏ی 60 دقیقه‏ای آموزش داده شد و ابتدا پس از گذشت یک هفته و سپس یک ماه بعد از مداخله متغیرهای وابسته موردسنجش قرار گرفتند. با توجه به نتایج به دست آمده، بین آگاهی پیش از مداخله آموزشی و آگاهی یک هفته و یک ماه پس از مداخله، تفاوت معنی‏دار مشاهده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش کوتاه مدت مباحث تنوع زیستی به کودکان اثربخش بوده و منجر به ارتقاء سطح آگاهی محیط زیستی کودکان گردیده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1949498 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!