آمادگی اعتیاد بر مبنای الگوی غیرمعمول مضطرب تکانشگر اضطراب اجتماعی: نقش خشم و تکانشگری

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف این پژوهش تبیین آمادگی اعتیاد در اضطراب اجتماعی بر مبنای الگوی غیرمعمول مضطرب تکانشگر این اختلال (با توجه به نقش خشم و تکانشگری) بود. مواد و روش ها این پژوهش در قالب طرح همبستگی و مطالعه پیش بینی انجام شد. برای این منظور، از بین دانشجویان دانشگاه اراک نمونه ای 470 نفری به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. ابتدا پرسش نامه هراس اجتماعی کونور، مقیاس آمادگی اعتیاد زرگر، مقیاس خشم نوواکا و مقیاس تکانشگری دیکمن در مورد آن ها اجرا شد. پس از بررسی پرسش نامه های اجرا شده، درنهایت 119 نفر از شرکت کنندگانی که اولا، اضطراب اجتماعی داشتند (نمره 19 و بیشتر) و ثانیا، مقیاس دروغ سنج آمادگی اعتیاد آن ها نیز بدون مشکل بود، مطالعه شدند. یافته ها تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان نشان داد خشم و تکانشگری تقریبا 38 درصد از واریانس آمادگی اعتیاد افرادی را که اضطراب اجتماعی دارند پیش بینی می کند (35/395=F و 0/001>P). تکانشگری با ضریب بتای 0/542 سهم معناداری در این پیش بینی داشت، در حالی که خشم سهم معناداری در آن نداشت. نتیجه گیری تکانشگری متغیری بسیار مهم است که مطابق با آنچه الگوی غیرمعمول مضطرب تکانشگر اضطراب اجتماعی عنوان می کند، لازم است به درک درست تر آمادگی اعتیاد افرادی که اضطراب اجتماعی دارند و کاهش آسیب های مربوط به آن ها توجه جدی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1949855 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!