بررسی تاثیر بهره برداری از جنگل بر دبی رواناب و هدررفت منابع آبی با استفاده از مدل SWAT در حوزه آبخیز جنگلی خیرود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آگاهی از تاثیرات بهره برداری از جنگل بر مقدار هدررفت آب و وقوع سیلاب های ویرانگر، در مدیریت آبخیزهای جنگلی ضرورت دارد. در پژوهش حاضر، تاثیر بهره برداری از جنگل بر دبی رواناب و هدررفت آب در حوزه آبخیز جنگلی خیرود با استفاده از مدل بارش-رواناب SWAT بررسی شد. برای این منظور مدل واسنجی و سپس اعتبارسنجی شد. سپس با فرض کاهش شماره منحنی در اثر بهره برداری، با اعمال گزینه 20 گزینه برداشت در هر پنج زیرحوضه و اجرای مکرر مدل SWAT، مقدار تغییرات دبی ماهانه با استفاده از شاخص های %F و f بررسی شد. واسنجی مدل با الگوریتم SUFI2 در نرم افزار SWAT-CUP انجام گرفت و برای اعتبارسنجی مدل SWAT از معیارهای ارزیابی خطا استفاده شد. نتایج حاصل از واسنجی و اعتبارسنجی مدل SWAT نشان داد که این مدل از عملکرد رضایت بخشی برخوردار است (0/64NSE= و 0/59RSR=). اجرای گزینه های مختلف بهره برداری نشان داد که با افزایش درصد بهره برداری از درختان جنگلی در زیرحوضه های واقع در سرشاخه و میانه حوضه، مقدار دبی ماهانه افزایش می یابد، درحالی که اجرای گزینه های مشابه در زیرحوضه های نزدیک خروجی حوضه، تاثیری در افزایش دبی ماهانه خروجی از حوزه آبخیز ندارد. در واقع زیرحوضه های واقع در میانه و سرشاخه های حوزه آبخیز خیرود، به دلیل همزمانی دبی خروجی زیرحوضه ها در خروجی حوزه آبخیز، به همراه شرایط فیزیوگرافی مستعد تولید رواناب، شرایطی را رقم می زند که با اجرای گزینه های بهره برداری، دبی ماهانه خروجی از حوزه آبخیز خیرود با افزایش ملموس تری مواجه شود. یافته های پژوهش حاضر می تواند در انتخاب مناسب ترین مکان برای بهره برداری، با رویکرد کنترل سیلاب و جلوگیری از هدررفت منابع آبی مفید واقع شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
275 تا 287
لینک کوتاه:
magiran.com/p1949877 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!