آیین نامه عام برای طراحی عضوهای فولادی

پیام:
چکیده:
طراحی سازه های فولادی عموما بر اساس آیین نامه های مخصوص انجام می شود. کشور های مختلف جهان، بر اساس نتایج آزمایش های عدیده روی قطعات فولادی، محاسبات گسترده به کمک رایانه، و گاه تجربه و مشاهده رفتار سازه ها در هنگام زلزله و نیروهای طبیعی دیگر، آیین نامه های خاص تهیه کرده و به صورت دوره ای هر چند سال آن را اصلاح می کنند. علی الرغم سابقه بیش از یک قرن در طراحی، باز نیروهای طبیعی سازه ها را خراب می کنند، که نشان دهنده عدم شناخت کافی در رفتار سازه هاست. مشاهده تفاوت چشمگیر در ظرفیت تیر محاسبه شده توسط آیین نامه های کشورهایی مثل آمریکا، کانادا، اروپا، و استرالیا نشان از وجود نکات مبهم در این آیین نامه ها دارد. پژوهش های نویسنده مسئول و همکاران پژوهشی وی در دودهه گذشته به تولد نگاهی نو به مبانی بنیادی دانش، تحت عنوان فلسفه تغییر حالت(فتح) شد، که در آن پدیده (شکست سازه) به صورت تغییر حالت سازه از وضعیت سالم به وضعیت خراب منظور می گردد. با استفاده از استدلال منطقی و منطق ریاضی مبانی فتح تهیه وراست آزمایی گردید، و نشان داده شد که همه عضوهای باربر فولادی یک رفتار عام دارند، که در آن مجموع، نسبت نیروی موثر به ظرفیت بیشینه عضو تحت اثر آن نیرو، برای همه نیروهای مشارکت کننده کمتر یا مساوی نسبت ظرفیتی است که برای هر عضو مقداری مشخص است که بر حسب ضریب لاغری عضو تعریف، و در دسترس عام قرار می گیرد. بدین ترتیب آیین نامه طراحی عام برای همه عضوها، به صورت یک معادله ساده به نام منحنی فارسی تهیه شده که می تواند با اطمینان کامل مورد استفاده قرار گیرد.هدف نویسندگان در این مقاله معرفی این آیین نامه عام است.  
کلیدواژگان:

فلسفه تغییر حالت، منحنی فارسی، آیین نامه عام، طراحی عضو فولادی، ضریب لاغری

زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1950265 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!