مقایسه ی میزان تعارضات اخلاقی کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی، با پرستاران بخش های چشم پزشکی بیمارستان های چشم پزشکی شهر اصفهان، در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پرستار حرفه ای باید بیاموزد چگونه با موقعیت های دارای تعارض اخلاقی مواجه شود. تعارضات اخلاقی، به طور روزمره، برای پرستاران رخ می دهند و اگر پرستار برای رویارویی با آن آموزش ندیده باشد، می تواند برایش مخرب باشد. یکی از گام های نخست برای شناخت و کمک به حل تعارضات اخلاقی، شناخت بهتر عوامل زمینه ساز بروز این تعارضات است. این مطالعه به مقایسه ی میزان مواجهه ی کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی و پرستاران بخش های چشم پزشکی شاغل در شهر اصفهان، با تعارضات اخلاقی در حرفه ی خود پرداخته است. مطالعه، توصیفی تحلیلی است. با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف، تعداد 44 نفر از کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی و 42 نفر از پرستاران بخش های چشم پزشکی، با مدرک کارشناسی و بالاتر، برای بررسی انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه ی تعارضات اخلاقی فالکو جمع آوری گردید. نتایج با استفاده از آزمون های آمار توصیفی، نظیر جدول های توزیع فراوانی، شاخص های پراکندگی و میانگین و آمار تحلیلی، مانند تی تست و آنووا تجزیه و تحلیل شدند؛ همچنین، به منظور بررسی آماری اطلاعات حاصل، از نرم افزار SPSS با نسخه ی هشت استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که میزان تعارضات اخلاقی کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی، با میانگین 65/61، در سطحی بالاتر از پرستاران بخش های چشم پزشکی، با میانگین 23/40، قرار دارد. با توجه به این نتایج، میزان مواجهه با تعارضات اخلاقی برای کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی که نسبت به بخش چشم پزشکی در موقعیت های استرس زای بیشتری قرار می گیرند، به شکلی معنادار، بیشتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
365 تا 375
لینک کوتاه:
magiran.com/p1950395 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!