کاهش اثرات سمیت کبدی ناشی از مواجهه حاد با کادمیوم توسط عصاره آبی- الکلی کاکوتی در موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کادمیوم یک فلز سنگین بسیار سمی است که با القای استرس اکسیدایتو در کبد افراد اثرات سمی از خود بجا میگذارد. هدف از مطالعه حاضر کاهش اثرات سمیت کبدی ناشی از مواجهه با کادمیوم با استفاده از عصاره هیدرو الکلی گیاه کاکوتی بود.

مواد و روش ها

این پژوهش یک مطالعه مداخله ای – تجربی بود که در آن تعداد 30 سر موش صحرایی در شش گروه (5 موش) به مدت 5روز هر 24 ساعت یک بار مورد تزریق داخل صفاقی کادمیوم 300 میکرومولار به میزان ml/Kg 2 وزن بدن قرار گرفتند. پس از تزریق پنجم؛ تیمار موشها با استفاده عصاره کاکوتی در دوزهای 100و 300 و 600 میلیگرم بر کیلوگرم وزن بدن به مدت یک ماه هفته ای یک بار، انجام شد. سپس موشها کشته شده، کبد آنها استخراج و میزان پروتئین، گلوتاتیون، مالون دی آلدهید، مقادیر SOD و شکست ژنوم در آن بررسی شد. نتایج با استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند و سطح معنی داری کمتر از 05/0 درنظر گرفته شد.

نتایج

در گروه کادمیوم در مقایسه با کنترل افزایش فعالیت آنزیم های کبدی، و کاهش مقادیر گلوتاتیون (p<0.05) کاهش فعالیت سوپراکسید دیسموتاز (p<0.001) گلوتاتیون ردوکتاز (p<0.003) و گلوتاتیون پراکسیداز (p<0.005) و افزایش مقادیر مالون دی الدهید (p<0.001) مشاهده شد. در گروه های تحت تیمار با عصاره هیدروالکلی کاکوتی کاهش فعالیت آنزیم های کبدی، افزایش مقادیر گلوتاتیون (p<0.05)، سوپراکسید دیسموتاز (p<0.001) و کاهش مقادیر مالون دی الدهید (p<0.001) در مقایسه با گروه کادمیوم مشاهده شد.

نتیجه گیری

عصاره هیدروالکلی کاکوتی با افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی و تقویت سیستم دفاع آنتی اکسیدانی منجر به کاهش اثرات سمی ناشی از تجمع کادمیوم در کبد موش صحرایی شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1950744 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!