ارزیابی بافت شهری مبتنی بر اصول پدافند غیرعامل با استفاده از روش فرآیند تحلیل شبکه ای عاملیF’ANP نمونه موردی محله نوغان مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف و زمینه ها
ارزیابی بافت شهری با رویکرد پدافند غیرعامل یکی از مسائل مهم در حوزه ی شهرسازی است، در این پژوهش سعی بر آن است تا میزان آسیب پذیری بافت شهری در برابر تهدیدات دشمن مورد ارزیابی قرار گیرد، زیرا که پدافند غیرعامل با به کارگیری اقدامات غیرمسلحانه باعث کاهش آسیب پذیری و افزایش بازدارندگی در زمان وقوع تهدیدات خواهد شد .محله نوغان واقع در قطاع 2بافت پیرامون حرم مطهر به علت مجاورت با بافت اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) به رغم قدمت زیاد بافت فرسوده و ارگانیک داشته، و به همین دلیل از دسترسی مناسب و خدمات مطلوب برخوردار نمی باشد، لذا،توجه به اصول پدافند غیرعامل در محدوده ی مرکزی شهر از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی بافت شهری محله نوغان بر اساس اصول پدافند غیرعامل با استفاده از روش فرآیند تحلیل شبکه ای عاملی است.
روش شناسی
پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، ازنظر ماهیت روش، توصیفی و به لحاظ ابزار تجزیه وتحلیل از مدل F’ANP استفاده شده است که نتایج آن عاملی و عینی هستند.
یافته ها
یافته های تحقیق نشان می دهد که عوامل اصلی سنجش بافت شهری مبتنی بر اصول پدافند غیرعامل شامل پایداری کالبدی، مکان گزینی کاربری ها، دسترسی مطلوب، فضاهای امن و نفوذپذیری است که عامل پایداری کالبدی بالاترین امتیاز را اخذ نموده، همچنین پهنه آسیب پذیری از طریق ابعاد 5 گانه آسیب پذیری بافت شهری در محله نوغان ترسیم گردید.
نتیجه گیری
آسیب پذیری در بخش های شمالی محله شامل خیابان شهید کاوه و بیهقی متوسط و در بخش های مرکزی ازجمله راسته نوغان و حاشیه حرم مطهر که بافت قدیمی شهر محسوب می شود بسیارآسیب پذیر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1950823 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!