مقایسه ترکیب های تشکیل دهنده اسانس گل محمدی در شرایط تغییر اقلیممطالعه موردی: باغستان های کاشان،کامو، برزک، قمصر، نیاسر ونطنز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف زمینه ها
شرایط اقلیمی از مهم ترین عوامل تعیین کننده ویژگی های کیفی اسانس های حاصل از گل محمدی بوده و نقش تعیین کننده ای در کیفیت اسانس استخراج شده از آن دارد.
روش شناسی
هدف اساسی این تحقیق بررسی مقایسه میزان ترکیبات مختلف تشکیل دهنده اسانس گل محمدی در شرایط کنونی و در شرایط تغییراقلیم می باشد. در این راستا داده های مربوط به ویژگی های کمی و مقادیر ترکیبات اسانس گل محمدی، از 6 باغستان منطقه نمونه برداری و در آزمایشگاه استخراج گردید. با به کارگیری روش تحلیل همبستگی میزان همبستگی هرکدام از این ترکیبات با فاکتورهای آب وهوایی مرتبط شناسایی کردید.
یافته ها و نتیجه گیری
نتایج نشان داد 8 ترکیب استخراج شده از باغستان های مورد بررسی به صورت میانگین بیش از 88/0 از اسانس گل های نمونه برداری شده را تشکیل می دهند و به طور کلی سه ترکیب سیترونلول، ژرانیول و نونادکان بیشترین درصد اسانس باغستان ها را تشکیل می دهند. نتایج حاصل از مدل های برآوردگر بیان گر آن بود که از میان 8 ترکیب مهم اسانس گل محمدی تغییرات چهار ترکیب نونادکان، بنزن اتانول و ژرانیول و متیل اوژنیول به صورت معنی داری تابع تغییرات فضایی فاکتورهای آب و هوایی در ماه های فروردین تا خرداد و به ویژه اردیبهشت بود. پیاده سازی مدل های توسعه داده شده برای 4 ترکیب مذکور نشان داد که غلظت دو ترکیب بنزن اتانول و متیل اوژنول در اسانس گل محمدی در همه باغستان های نمونه برداری شده، در اقلیم شبیه سازی شده 2050، نسبت به سال 2014 افزایش داشته است. در حالی که غلظت دو ترکیب شیمیایی نونادکان و ژرانیول در اسانس گل محمدی باغستان ها در سال 2050، نسبت به سال 2014 کاهش معنی داری داشته است. از لحاظ کمیت تولید اسانس در باغستان های نمونه برداری شده نیز مشخص گردید که در دو باغستان برزک و نظنز میزان تولید اسانس در سال 2050 نسبت به سال 2014، کاهش ناچیزی برابر 02/0 و 04/0 داشته است در حالی که در بقیه باغستان ها میزان تولید اسانس در سال 2050 روند افزایشی داشته است. باغستان های کاشان، نیاسر و قمصر بیشترین میزان افزایش تولید اسانس را خواهند داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1950833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!