دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق و پیامدهای امنیتی آن (مورد مطالعه: معاودین)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در سال های اخیر قدرت سخت تا حدود زیادی وجه اعتباری خویش را از دست داده و رویکردهای نرم افزاری از اهمیت بیشتری برخوردار شده اند. در این فضا، کشورها در حوزه سیاست خارجی خود با اقتضائات نوظهوری مواجهه شده اند که ازجمله آن ها می توان به اضافه گشتن رکن چهارم دیپلماسی (فرهنگی) به ارکان سه گانه قبلی (سیاسی، اقتصادی و امنیتی) اشاره نمود. این مقاله باهدف واکاوی نقش و جایگاه معاودین در دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق صورت پذیرفته است و از این رهگذر، می کوشد پیامدهای امنیتی آن را شناسایی و تبیین نماید.

روش

روش پژوهش در این مقاله، کیفی از نوع توصیفی - تحلیلی و نوع پژوهش، کاربردی است. داده ها نیز با استفاده از ابزار فیش برداری گردآوری شده اند. بدین معنا، موضوع پژوهش ازنظر روش - از آغاز تا انتها - متکی بر یافته های تحقیق کتابخانه ای است.

یافته ها

در چارچوب نظریه اشاعه می توان معاودین را به عنوان ماموران تغییر و رهبران افکار در نظر گرفت که ازنظرگاه تاریخی در سه بازه زمانی از عراق اخراج شده و در ایران سکنی گزیده اند. یاری جستن از ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه و بالفعل ایشان در دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق می تواند مبنای روابطی معنادار و دامنه دار میان دو کشور را بر پا کند که منتجش، به وضوح بر سپهر امنیت ملی کشور سایه خواهد افکند.

نتیجه گیری

نقش آفرینی معاودین در چارچوب دیپلماسی فرهنگی ج.ا.ایران در عراق از یک سو، موجب رفع سوءتفاهم ها و سوءبرداشت ها میان دو کشور شده، ستیزش و منازعه میان آن ها را کاهش می دهد؛ از سویی دیگر، از طریق موجه ساختن سیاست ها و اقدامات جمهوری اسلامی در عراق به تامین منافع مشترک کمک می نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1951593 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!