طراحی ابزاری برای ارزیابی فرآیند برون سپاری آزمایشگاه های بیمارستان های غیرآموزشی

پیام:
چکیده:
مقدمه
برون سپاری به عنوان یکی از ابزارهای جدید مدیریتی و عاملی در جهت افزایش کارایی و کیفیت خدمات از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد. پژوهش حاضر با هدف طراحی ابزاری جهت ارزیابی فرآیند برون سپاری آزمایشگاه های بیمارستان های غیرآموزشی انجام شد.
روش ها
این مطالعه کاربردی، به روش ترکیبی (کیفی-کمی) در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول با استفاده از متون و مستندات موجود و مقالات داخلی و خارجی منتشر شده در رابطه با موضوع پژوهش چک لیست پیشنهادی جهت ارزیابی برون سپاری آزمایشگاه ها تهیه شد. در مرحله دوم پس از تهیه پرسشنامه بسته، از 46 نفر از خبرگان و صاحبنظران که از افراد شاخص انتخاب شده بودند، در مورد اعتبار محتوایی و صوری چک لیست پیشنهادی در مرحله قبل نظرخواهی شد و در نهایت این نظرات با استفاده از تکنیک لاوشه و نرم افزار Excel مورد تحلیل قرار گرفت. نتا یج: چک لیست نهایی ارزیابی فرآیند برون سپاری بخش آزمایشگاه بیمارستان های غیرآموزشی شامل پنج بعد شد که به ترتیب شامل تعیین لزوم برون سپاری بخش آزمایشگاه (9 سوال)، یافتن و انتخاب پیمانکاران (13 سوال)، مذاکره و قرارداد برون سپاری (10 سوال)، اجرای برون سپاری ( 5 سوال) و ارزشیابی عملکرد پیمانکار (8 سوال) بود.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به اهمیت فرآیند برون سپاری آزمایشگاه ها پیشنهاد می گردد که آموزش های لازم در زمینه اجرا و ارزیابی همه ابعاد فرآیند مذکور از آغاز تا پایان در طول آموزش های ادواری برای کارکنان و مدیران دانشگاه ها برگزار گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
353 تا 367
لینک کوتاه:
magiran.com/p1951748 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!