|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
مباني ساخت يابي هويت سياسي اجتماعي ايرانيان در عصر صفوي - (سيري از هويتپردازي تا آناكرونيسم)
magiran.com >  فصلنامه تاريخ اسلام >سال نوزدهم، شماره 75 > متن
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
راهنماي اشتراک
ارسال الکترونيکي مقاله
شماره جديد اين نشريه
سال نوزدهم
شماره 75
پاييز 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 


فصلنامه تاريخ اسلام ، سال نوزدهم، شماره 75



عنوان:
مباني ساخت يابي هويت سياسي اجتماعي ايرانيان در عصر صفوي - (سيري از هويتپردازي تا آناكرونيسم)


نويسنده(گان):
امير رضائي پناه،

پست الکترونيک: a.rezaeipanah (a) gmail.com


چکيده:

با برآمدن خاندان صفوي، بنياني نو براي ساخت يابي هويت سياسي- اجتماعي ايرانيان در نخستين گام هاي فرايند دولت سازي و ملت سازي فراهم آمد. مبناي رفتار صفويان آميزه اي از باورهاي صوفيانه، تمايزهاي شيعي، انديشه ايران شهري و اصول حكومت اسلامي همساز با ميراث اهل سنت بود. اين مبناي مشروعيت و حقانيت، هويت ايران معاصر را در دو سطح نرم افزار و سخت افزار و در دو عرصه دروني و بين المللي شكل داد. پژوهش پيش رو، با ره يافتي اسنادي- كتاب خانه اي بر آن است در سايه واكاوي مباني رفتار عصر صفوي، كيفيت مفصل بندي و ساخت يابي هويت سياسي- اجتماعي ايرانيان را در آغاز برخورد با مدرنيته و مدرنيسم بررسي نمايد. براساس يافته هاي اين پژوهش، هويت ملي ايرانيان در دوران صفوي، به ويژه تا پيش از درگذشت شاه عباس اول، بر مبناي مولفه هاي چهارگانه تصوف، تشيع، ايران بودگي و سنت برآمده از حكومت اسلامي تبيين پذير است. اين امر توانست مرزهاي هويتي، دگرسازانه و خصومت سازانه را در فضاي فكري و كنشي ايران بازتعريف كند. خاندان صفوي در آغاز توانست مبنايي استوار براي ساخت بندي هويت ايراني فراهم بياورد اما در ادامه حكومت خود به واسطه زمان پريشي به سستي و گسست گراييد.



کليدواژگان:
تاريخ تشيع، تصوف، صفويه، هويت ملي ايران، زمان پريشي


لينک کوتاه به اين صفحه:  
 

دوست گرامي:

    با تشکر از همراهي شما به اطلاع مي رساند مطالعه متن مقالات نشريات و خدمات اختصاصي اين سايت تنها براي اعضا و با پرداخت حق عضويت (اشتراک طلايي) امکان پذير است.

  هزینه حق عضویت سالانه(اشتراک طلایی):

  • مشترکان داخل کشور     250.000 ريال (100 مقاله اعتبار اولیه) پرداخت با همه کارتهای بانکی
  • مشترکان خارج از کشور   50 دلار  (100 مقاله اعتبار اولیه) پرداخت با  Paypal
  اگر عضو سايت هستيد:
     شناسه کاربري:
     رمز عبور:

  اگر عضو سايت نيستيد:
شما با تکميل فرم عضويت و تاييد نشاني ايميل خود در سايت "بانک اطلاعات نشريات کشور magiran.com"  مي توانيد از امکانات اختصاصي اين سايت به شرح زير استفاده نماييد.:
  • دسترسي به متن مقالات پس از پرداخت حق عضويت و فعال سازی اشتراک طلايي
  • استفاده از  فروشگاه سايت و سفارش اينترنتي اشتراک نسخه چاپي نشريات با 10 درصد تخفيف
  • ايجاد فهرست نشريات مورد علاقه براي دسترسي سريع
  • اطلاع از انتشار نشريات مورد علاقه از طريق پست الکترونيکي
  • دريافت روزانه سرخط مطالب روزنامه هاي عضو بر اساس کلمات انتخابي خودتان تا سقف 10 عنوان


آيا مايل به عضويت در بانک اطلاعات نشريات کشور هستيد؟ 
(رايگان)

          

 



 

 

 
 
ارسال مطلب به دوستان
نظر بدهيد
اشتراک نسخه چاپي
ثبت در فهرست علائق

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
Multidisciplinary Cardiovascular Annals
شماره 1 (پياپي 1001)
 

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است