تحلیل داده های آموزشی دانشجویان با هدف ارزیابی موفقیت تحصیلی با استفاده از رویکرد داده کاوی (نمونه موردی: دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع دانشگاه شاهرود)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کسب دانش پیرامون الگوهای رفتاری وضعیت تحصیلی دانشجویان نقش بسزایی در مدیریت موفق مراکز آموزشی و ارائه خدمات مطلوب و متناسب با وضعیت های فعلی و آتی تحصیلی دانشجویان دارد. این دانش، در اطلاعات آموزشی نهفته بوده و می تواند با استفاده از ابزار داده کاوی استخراج شود. در این مقاله یک مدل داده کاوی مبتنی بر تکنیک خوشه بندی سلسله مراتبی توسعه یافته برای تحلیل اطلاعات مربوط به وضعیت تحصیلی دانشجویان شامل اطلاعات پیش از ورود به دانشگاه و وضعیت تحصیلی آنان ارائه شده است. علاوه بر آن، یک مدل پیش بینی مبتنی بر قرارگیری هر دانشجو با مشخصات خاص در یک خوشه و برآورد عملکرد تحصیلی وی ارائه شده است. مدل داده کاوی پیشنهاد شده در دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شاهرود به عنوان نمونه موردی پیاده سازی شده است. نتایج تحقیق توسط خبرگان و مدیران آموزشی دانشگاه اعتبارسنجی شده است. پس از تحلیل داده ها و ارائه مدل پیش بینی، خوشه های دانشجویان مبتنی بر شاخص نشان دهنده وضعیت تحصیلی ارائه شده است. نتایج نشان می دهند که برخی از ویژگی های دانشجویان مربوط به دوران قبل و بعد از ورود آنان به دانشگاه بر تعلق آنان به خوشه های وضعیت تحصیلی تاثیر معنادار دارند. با استفاده از ابزار داده کاوی، مجموعه ای از قوانین برای ارتقای کیفیت تصمیمات مدیران آموزشی و انتقال دانشجویان از خوشه های با وضعیت تحصیلی نامناسب به وضعیت بهتر پیشنهاد شده است. هم چنین با توجه به شناسایی وضعیت تحصیلی دانشجویان، مدل پیش بینی کننده وضعیت آتی تحصیلی آنان نظیر رشد معدل و یا مشروطی تحصیلی ارائه شده است. تمامی نتایج با توجه به نظرات دریافت شده از خبرگان ارزیابی و اعتبار آنان تایید شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
187 تا 208
لینک کوتاه:
magiran.com/p1952599 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!