طراحی الگوی ساختاری فرهنگ مدیریت جهادی در بنگاه های اقتصادی دولتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
فرهنگ مدیریت جهادی مفهومی برگرفته از الگوی مدیریت اسلامی است که عملیاتی سازی آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی با بهره گیری از تجربه های موفق فرماندهی و مدیریت در دفاع مقدس ابعاد عملی به خود گرفت. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه الگوی ساختاری فرهنگ مدیریت جهادی در بنگاه های اقتصادی دولتی است. سوال اصلی پژوهش این است که مولفه ها و شاخص های فرهنگ مدیریت جهادی خاص بنگاه های اقتصادی دولتی جهت ارائه الگوی ساختاری مدنظر چیست؟ نوع تحقیق اکتشافی-توسعه ای و روش تحقیق، کیفی و کمی است؛ تحقیق در دو مرحله، تهیه مخزن شاخص ها از طریق مبانی نظری، اسناد بالادستی و فن دلفی و بازبینی آنها؛ مرحله دوم تهیه پرسشنامه در جهت تایید یا تقلیل گویه ها و استخراج سازه متناسب با آنها و بازبینی جهت تعیین ضریب اهمیت هر عامل انجام شد. نمونه آماری مرحله اول پژوهش، 200 نفر از 426 نفر مدیران ارشد بنگاه ها و در مرحله دوم 361 نفر که با فرمول کوکران و از بین 6059 نفر مدیران اجرایی انتخاب شدند. پس از اجرا، با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، عامل ها شناسایی و براساس بارگیری عامل ها، نام آنها انتخاب و مدل نهایی ارائه شد. مدل نهایی با 14 مولفه و 98 گویه با آلفای کرونباخ 0.97 از پایایی خوبی برخوردار بوده و تحلیل عاملی تاییدی نیز برازش خوب الگوی نهایی را نشان داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1952814 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!