ویژگی های بیومکانیکی قرنیه در بیماران مبتلا به کراتوکونوس و ارتباط آن با شدت بیماری

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کراتوکونوس یک اختلال قرنیه است که با نازکی و برجسته شدن پیش رونده آن مشخص شده و می تواند منجر به نقص بینایی گردد. به دلیل تغییرات فوق ساختمانی قرنیه در بیماری کراتوکونوس، استحکام و ویژگی های بیومکانیکی آن دچار تغییراتی می شوند. در این ارتباط، مطالعه حاضر با هدف تعیین ویژگی های بیومکانیکی قرنیه در بیماران مبتلا به کراتوکونوس و ارتباط آن با شدت بیماری انجام شد.
مواد و روش ها
افراد گروه مورد از بیماران مبتلا به کراتوکونوس مراجعه کننده به درمانگاه چشم بیمارستان نیکوکاری تبریز بودند و گروه شاهد نیز از افراد فاقد هرگونه بیماری چشمی انتخاب شدند. در ادامه ویژگی های بیومکانیک قرنیه، فاکتور مقاومت قرنیه (CRF: Corneal Resistance Factor) و هیسترزیس قرنیه (CH: Corneal Hysteresis) در تمامی جمعیت مورد مطالعه با استفاده از دستگاه اکولار ریسپانس آنالایزر (ORA: Ocular Regression Analyzer) مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
213 چشم کراتوکونوسی و 179 چشم طبیعی در این مطالعه بررسی گردیدند. میانگین هیسترزیس قرنیه در چشم های معمولی 34/1±49/13 میلی متر جیوه و در چشم های کراتوکونیک 01/1±67/7 میلی متر جیوه به دست آمد که این تفاوت از نظر آماری معنا دار بود؛ اما اختلاف بین هیسترزیس قرنیه چشم های کراتوکونیک با شدت خفیف، متوسط و شدید معنا دار بود (به ترتیب 86/8، 30/8 و 10/7 میلی متر جیوه). از سوی دیگر، میانگین فاکتور مقاومت قرنیه در چشم های معمولی 15/1±68/12 میلی متر جیوه و در چشم های کراتوکونیک 07/1±36/7 میلی متر جیوه به دست آمد که از نظر آماری معنا دار بود. اختلاف بین فاکتور مقاومت قرنیه چشم های کراتوکونیک با شدت خفیف، متوسط و شدید نیز معنا دار بود (به ترتیب 55/8، 05/8 و 76/6 میلی متر جیوه).
نتیجه گیری
یافته ها نشان دادند که هیسترزیس و فاکتور مقاومت قرنیه در چشم های کراتوکونوس پایین تر می باشند و با افزایش شدت بیماری کاهش می یابند.
زبان:
فارسی
صفحات:
200 تا 206
لینک کوتاه:
magiran.com/p1953125 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!