بررسی تاثیر آپوپتوتیک انتقال ژن آپوپتین به رده سلولی مالتیپل میلوما

پیام:
چکیده:
هدف
از زمان شناسایی مالتیپل میلوما، دومین بدخیمی شایع هماتولوژیک، پیش رفت های شگرفی در جهت افزایش میزان طول عمر بیماران صورت گرفته است. در دوره ای که استفاده راه کارهای درمانی جدید رو به افزایش است، کلون کردن ژن های القاءکننده آپوپتوز در ژنوم سلول های بدخیم به طور چشمگیری مورد توجه قرار گرفته است. در این مطالعه، اثر ضد سرطانی وکتور بیان کننده ژن آپوپتین را در رده سلولی مشتق شده از مالتیپل میلوما (KMM-1) بررسی شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، به منظور انتقال ژن آپوپتین به رده سلولی KMM-1، وکتور لنتی ویروسی بیان کننده آپوپتوتین ساخته شد. سپس از با استفاده از تکنیک فلوسیتومتری و quantitative real-time PCR به ترتیب کارایی ترانس داکشن و بیان ژن آپوپتین مورد ارزیابی قرار گرفت. در ادامه، اثر ضدسرطانی بیان ژن آپوپتین در رده سلولی KMM-1 به روش MTT و تریپان بلو مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج فلوسایتومتری نشان داد که وکتور بیان کننده آپوپتین به صورت موفقیت آمیز و با کارایی ترانس داکشن بیش از 90% به درون سلول های KMM-1 انتقال یافته است. هم چنین دریافتیم که بیان بیش از حد آپوپتوتین، که با افزایش میزان mRNA به حدود 8 برابر مشخص شد، می تواند سبب القا اثر سایتوتوکسیک در سلول های مالتیپل میلوما گردد. نتایج نشان داد که بیان آپوپتوتین نه تنها زنده-مانی سلول ها را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داد (001/0P<)، بلکه به طور به طور مشخص فعالیت متابولیک را نیز مهار کرد (001/0P<).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که وکتور بیان کننده ژن آپوپتین دارای اثر ضد سرطانی در مالتیپل میلوما بوده و می تواند در آینده نزدیک از نظر بالینی قابل دسترس باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
324 تا 330
لینک کوتاه:
magiran.com/p1953227 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!