اثرات گیرنده های GABA-B هسته مرکزی آمیگدال بر بیان حساسیت ناشی از مورفین در رت‎های ماده

پیام:
چکیده:
هدف
وابستگی به مرفین و عوارض آن به عنوان مشکل عمده بهداشتی جهان در نظر گرفته می شود، با این حال، تلاش برای غلبه بر این مشکل به دلیل شدت وابستگی به مواد مخدر با شکست مواجه شده است. هسته مرکزی آمیگدال (Central Amygdala, CeA) یکی از مهم ترین مناطق موثر بر اثرات پاداشی مرفین است. سیستم گابائرژیک موجود در این هسته؛ خصوصا گیرنده های GABAB، نقش مهمی در تعدیل اثرات سرخوشی آور مورفین دارد. در این تحقیق اثرات تزریق داخل هسته ای باکلوفن (آگونیست گیرنده GABAB) و CGP35348 (آنتاگونیست گیرنده GABAB) در ناحیه CeA بر روی بیان حساسیت به مرفین به روش ترجیح مکان شرطی شده (Conditional Place Preference, CPP) مورد مطالعه قرار گرفت.
مواد و روش ها
پنج روز پس از جراحی، به منظور تعیین دوزهای موثر و بی اثر مورفین، دوزهای مختلف مورفین (0.5، 1، 2، 2.5، 5، 7.5 و mg/kg10) به صورت زیر جلدی (S.C) تجویز شد. به منظور القاء حساسیت، دوز موثر مورفین (mg/kg 5/7) به مدت 3 روز، روزی یک بار تزریق شد؛ به دنبال 5 روز استراحت، در روز نهم، اعمال CPP با دوز بی اثر مورفین (mg/kg 5/2) آغاز شد. دوزهای 5/1، 6 و 12 μg/rat از باکلوفن و CGP35348، 10 دقیقه قبل از تست CPP درون CeA تزریق می شدند.
یافته ها
هر دو آگونیست و آنتاگونیست به طور معنی داری سبب کاهش بیان حساسیت به مورفین در موش های ماده شدند.
نتیجه گیری
گیرنده های GABAB موجود در CeA ممکن است در بیان ترجیح مکان شرطی شده رت‎های ماده حساس شده به مورفین دخالت داشته باشند. احتمال دارد بتوان از چنین گیرنده هایی به‎عنوان اهداف درمانی سوء مصرف مواد استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
365 تا 373
لینک کوتاه:
magiran.com/p1953232 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!