بررسی و مقایسه مقادیر نیترات، نیتریت و فلوراید آب های بطری شده تجاری در سطح عرضه و آب آشامیدنی شهری در سمنان

پیام:
چکیده:
هدف
ایمنی آب آشامیدنی یکی از شاخص های بحرانی مرتبط با سلامت و بهداشت جامعه است. لذا پایش و کنترل شاخص های کیفی آب از اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی کیفیت آب های بطری شده در سطح عرضه و آب آشامیدنی شهری از نظر مقادیر یون های آلاینده نیتریت و نیترات و نیز مقدار یون با ارزش تغذیه ای فلوراید و مقایسه آن ها با استانداردهای ایران و جهان انجام یافته است.
مواد و روش ها
این تحقیق به صورت توصیفی مقطعی بر روی 30 نمونه آب آشامیدنی شهری و 150 نمونه آب بطری شده (با 15 نام تجاری مختلف) از سطح عرضه شهر سمنان انجام شد. میزان یون های نیترات، نیتریت و فلوراید به روش کروماتوگرافی یونی اندازه گیری گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد مقدار نیتریت در تمامی نمونه های آب مورد بررسی برابر با صفر و میانگین مقدار نیترات در آب های بطری شده در دامنه 316/1 الی 75/11 میلی گرم بر لیتر و در آب شهر برابر 27/7 میلی گرم بر لیتر بود. هم چنین میانگین مقدار فلوراید در آب بطری شده در دامنه 010/0 الی 214/0 میلی گرم بر لیتر و در آب شهر 452/0 میلی گرم بر لیتر به دست آمد.
نتیجه گیری
مقدار یون های نیتریت و نیترات در نمونه ها در محدوده استاندارد قرار داشت. وجود مقادیر نیترات در چهار نوع آب بطری شده بالاتر از میزان آن در آب شهر یک هشدار جدی در خصوص احتمال آلودگی نیترات آب های بطری شده است. میزان فلوراید نمونه آب های مورد بررسی از حداکثر و حداقل مجاز پایین تر بود. با توجه به کم تر بودن مقدار فلوراید آب از حداقل مجاز (5/0 میلی گرم بر لیتر) و نظر به اهمیت این یون در ایجاد بیماری های دهان و دندان لذا می بایست در برنامه های غنی سازی آب مد نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
381 تا 386
لینک کوتاه:
magiran.com/p1953234 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!